lördag 1 oktober 2011

Visby vs Rhodos stad

Här kommer lite fler bilder från Rhodosresan, denna gång från Rhodos stad. Liksom Gotland har ön Rhodos en huvudort med en medeltida ringmur, och precis som Visby är den uppsatt på UNESCO´s världsarvslista.


Deras ringmur är rätt mycket högre än Visbys.




Här finns många mysiga små gränder, precis som i Visby.




Några rosor såg jag inte till, men lite andra växter fanns det ju förstås, tex hibiskus och bouganvilla.


Många mysiga restauranger finns det i Rhodos, av varierade slag, men det finns det ju i Visby också förstås.



Väldigt många lösspringande, magra katter såg vi, ja hundar också.
*********
Hur som helst, staden Rhodos var jättefin och dit åker jag gärna igen. Men matchen Visby vs Rhodos vinner förstås Visby, för borta är bra men hemma är bäst!

10 kommentarer:

  1. Fin jämförelse och mycket är ju snarlikt! Känner igen mig när du visar bilderna... den där restaurangen med dadelpalmerna har jag ätit en jättegod pizza hos. med spenat och fetaost om jag minns rätt...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Där skulle jag trivas:-)Älskar Visby...

    Vackra bilder.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Trevligt med jämförelserna! Det känns nästan som om du har hittat en tvillingstad... Ha en fin söndag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  4. Tack för dina ord hos mig idag. Här har man tillbringat hela dagen i sängen istället för i solen. Härliga bilder från Rhodos. Jag har oxå gått omkring i den staden, men jag tycker allt att Visby är finare.
    Ha en fin söndag! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  5. Visst är Visby bättre, men...det är bergis bättre klimat hela året på Rhodos!?

    SvaraRadera
  6. Har aldrig besökt Visby, däremot Rhodos stad som jag blev väldigt förtjust i. Kul att se bilder därifrån. Det är 5 år sedan jag var där..
    Kram Lily

    SvaraRadera
  7. Oj vad det har hänt mycket sen jag var inne sist.Det tog en stund o läsa igenom allt,så härligt ni haft det på Rhodos,har själv aldrig varit där men kan se likheter men Visby.Min son o svärdotter var på Cypern för några år sen,när de kom hem sa han:Mamma det var som Gotland,fast de har ju inga raukar.Även han tyckte det fanns många likheter.

    Ha det gott vännen.

    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Kul jämförelse men jag håller med helt och fullt, klart att Visby vinner över andra städer.
    Lite kul kuriosa, jag åkte igenom bild nr 2 uppifrån, i går. Ja inte igenom bilden men igenom muren precis där när jag for från hamnen till flygplatsen för vidare befordran hit hem!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder!

    Du! Jag var inne och tittade under kategori Mat & bak, och skymtar pärlspont och träbänkskiva, precis som vi tänkt i köket som vi ska sätta igång med i vinter. Du vill inte visa några helhetbilder? :)

    Sanna

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder från mitt kära Rhodos.Min fd. man är därifrån, och hans föräldrahem var mitt inne i gamla staden vid "norra porten" I mer än 15 års tid tillbringade vi vår semester där.
    Vår dotter (och henness man) fortsätter att åka dit en vecka varje sommar, trots att farmor och farfar inte finns i livet längre.
    Kanske kommer jag dit ännu en gång....
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!