fredag 20 december 2013

Godaste julkolan

 
Helg igen, den sista innan jul. Tror nog att det kommer att fixas en del runt om i stugorna, troligen en del julgodis...? Jag har tidigare tipsat om snabbaste julkolan, som bara tar 5 minuter att göra. Den är jättegod, men om man lägger till lite grädde och en halvtimme har man snäppet godare kola, snudd på godaste julkolan...! Recept kommer här:
 
Julkola 
100 g smör
 2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
 1 dl ljus sirap
1tsk vaniljsocker
2 msk kakao 

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Rör ned resten och koka cirka 20-30 minuter. Gör ett kulprov och när den känns lagom så häller man ner smeten i knäckformar. Man kan naturligtvis göra på vanligt vis; alltså hälla upp kolan på en plåt, skära i bitar när den svalnat och slå in i papper, om man tycker att man har en massa tid över...
Vad har ni för julgodis som ni inte kan vara utan?
 

5 kommentarer:

  1. Gott! Tack för receptet. Ska prova att göra lakritskola och Rocky Road i helgen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Jag funderade just på om jag inte skulle ta och göra lite kola i helgen. Då kanske jag testar detta. Förr gjorde jag alltid godis med marsipan och nougat. Det godaste jag vet :-)) men det var ett par år sen nu..
    Ha en jättefin helg nu! Vi ses på Insta

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Mozart kulor tycker jag är väldigt gott och det ska jag hinna med att göra, Karin

    SvaraRadera
  4. Det låter ju så gott, så gott. Men jag har ingen sweet tooth alls. Jag gör inget julgodis och jag äter nästan aldrig godis överhuvudtaget. Men det är klart att det händer och då äter jag massor på en gång och sen går det jättelänge innan det händer igen.....tråkig är jag. Jag ska försöka arbeta på detta för det verkar så mysigt med julgodis! Tack för receptet.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!