söndag 26 mars 2017

Beställt rosor!

Här är rosorna jag beställt, till min nya rosenrabatt, som jag skrev om igår. Bilderna -  och beskrivningarna -  är från Flora Linnea, där jag har beställt rosorna ifrån. Först är det tre Austinrosor, som skall stå tillsammans: 

Leander, som beskrivs som en härdig robust och frisk ros och en av de bästa Austinrosorna! Bildar snabbt en stor buskros. Stark doft av sommarbär, i synnerhet av hallon. 
Desdemona -  en nyhet som skall bilda en tät, mycket frisk buske med ett brett och buskigt växtsätt med lång blomning. Regntålig med en intensiv doft av myrra. 
Wollerton Old Hall - en av de mest väldoftande av alla engelska rosor. Synnerligen frisk med upprätt växtsätt. Rund fyllig blomma i varma toner som så småningom bleknar till en mjukare krämig färg. 

Lite för sig själv - men i samma rabatt - skall klätterrosen Alchymist stå, som är en Kordes-ros. En av Flora Linneas favoritklätterosor, med underbara tätt fyllda blommor som skiftar i olika nyanser av aprikos, gyllengult och saffransorange under den långa blomningstiden. Den doftar av honung och te. 

Till den här rabatten kommer jag även att flytta min Benjamin Britten, den har jag alltså inte beställt nu, men jag lånade en bild ändå från Flora Linnea. Den beskrivs som röd med inslag av orange, vacker att kombinera med aprikosfärgade. Fruktig stark doft. 

Vad tror ni, kan det bli bra? Jag utgick i från Wollerton Old Hall för den har jag velat ha länge, och så har jag försökt hitta rosor som är friska, som passar ihop färgmässigt, och med mycket doft! Men man kanske blir helt vimmelkantig av dofterna när alla blommar samtidigt? Till dessa rosor måste jag förstås ha några perenner också, för jag vill inte enbart ha rosor. Tips mottages tacksamt! Vad jag längtar tills de här rosorna kommer så jag kan plantera dem, men först skall jag bara gräva den här rabatten först...😏

När jag ändå var i gång och beställde rosor, tog jag denna ros också, myskrosen med det vackra namnet Ghislaine de Féligonde. Den är också en av Flora Linneas favoriter, den är rikligt återblommande med en angenäm doft av kaprifol. Färgen skiftar från saffransgult till aprikos till koppar för att slutligen blekna till cremévitt. Den skall jag ha vid kattgården, där jag nu har klematisen Summersnow, som jag vill ha bort därifrån, ja bort från min trädgård över huvud taget! Den tog ju nästan över hela kattgården, så är det någon som vill ha den så varsågod! Nej, den här blir nog bättre, och den passar till rosen Lykkefund, som också står vid kattgården, och också går i gult. 

8 kommentarer:

  1. Åhh det kommer bli så himla fint. Ja vad skulle man kunna tänka sig för perenner, kanske du kan hitta något här http://www.allers.se/kombinera-perenner-med-rosor/ Ha en skön söndagskväll Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Underbara rosor, den enda jag har är Alchymist som var den första rosen jag planterade vid min "Folly". Och som är den enda som inte fryst ner dom senaste vintrarna. Alltså en tålig och mycket vacker ros.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Vilka skönheter du beställt. Jag har Leander, Wollerton Old Hall och Ghislaine de Feligonde tokgillar dem alla. Tyvärr dog min Alchymist för några år sedan.
    Jag tycker det är fint med nävor, lavendel, salvia Caradonna, alunrot, hostor tillsammans med rosor. Kanske inramat av buxbom?
    Lycka till med dem
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vilka jättevackra Rosor du har beställt förstå så fint det ska bli när de börjar blomma.Det finns många perenner som passar tillsammans jag har Astilbe som en favorit Näva är en annan sedan är även Brudslöja riktigt fin tillsammans med Rosor det var bara några exemplar.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Leander är en helt underbar ros!! Tyvärr frös min bort förra säsongen men det är en ros jag kommer skaffa igen. Färgen passar fint med ljust syrenlila och lavendelblå toner som man kan hitta i olika nepetor till exempel. Jag har en sådd Nepeta parnassica framför eftersom Leander blir så hög.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Spännande med nya rosor. Jag funderar alltid på var jag skulle kunna sätta fler rosor. Av dem du beställt är Leander den enda jag har. Väldigt tacksam och blomvillig. Min stackare har dock blivit uppäten av rådjuren gång på gång men den kämpar vidare.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  7. Oj så vackra rosor! Har varit till detta ställe och det är helt underbart...rosor i överflöd :) Du hittade en hel del sötnosar ser jag!
    Ha en skön och solig tisdag nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Hoppas dina engelska rosor trivs bättre än mina som mest bara dör. ;) Gislaine är en toppenros, tålig och blommar lääänge. Den tror jag att du komner bli väldigt nöjd med. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!