onsdag 13 september 2017

Kalljästa bullar

Onsdag och ledig dag, jag hade planerat kakbak men har inte kommit till skott ännu... I söndags blev det i alla fall bullbak, och denna gång gjorde jag kalljästa sådana. Smarrigt och lite Wienerbrödskänsla över dem. 


2 pkt jäst
5 dl mjölk
1 dl socker
1 ägg
350 g smör rumsvarmt
1 kg vetemjöl

fyllning
300 g smör
3 dl socker
 mandelmassa

Rör jästen med lite mjölk så den löses upp, häll sen i resten av mjölken, socker och ägg och smöret som är skuret i mindre bitar. Rör en stund, i assistenten, tillsätt sedan mjölet efter hand och rör till en smidig deg. Det sista mjölet tar jag vid utbaket, eftersom den annars blir väldigt kladdig om man knådar in alltihop med en gång. 

Degen skall sen inte jäsa utan man bakar ut den direkt. Blanda ihop smör och socker till fyllningen , kavla ut degen och bre på fyllningen, riv sen över mandelmassa och rulla ihop till bullar.  Sen skall de jäsa på plåt i ca 2 timmar innan de gräddas i 225 grader i ca 8-10 minuter. De här penslade jag med ett uppvispat ägg innan gräddningen, och sedan ringlade jag över glasyr (florsocker utblandat i vatten) innan servering. Men man kan ju ha pärlsocker eller mandelspån på dem istället, innan gräddning. 

Det blev 50 bullar, så det går ju utmärkt att halvera receptet om man inte vill ha så många.

8 kommentarer:

  1. Bara bekanta platser för mig på dina senaste inlägg. Gift med en Gotlänning från Visby, så återvänder vi dit, inte lika ofta som till de andra ställena du berättar om. Råå, Helsingborg och Helsingör. Känner igen butiken Enkla ting, bageriet, gatan, blomstren i Helsingör.

    SvaraRadera
  2. Ser lyxigt goda ut. Skönt med en ledig dag, ibland tycker jag att veckan liksom har en arbetsdag för mycket.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Har ett så bra kalljäst bröd, måste prova ditt bullrecept också! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kan du dela med dig av det receptet, om bloggaren tillåter.
      Jag brukar inte lyckas med bröd, tack på förhand.

      Radera
  4. Letar efter ny tekanna. Fick se din, så himla fin!:-) Jag bor inte på Gotland, men den kanske finns någon annanstans. Vad är det för märke?
    Fifi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den fin, jag gillar den jättemycket! Märket är Clayre &Eef, men jag vet inte var man får tag på den, jag hittade min i en inredningsbutik här på Gotland. Hoppas du får tag i en kanna som du gillar!
      /Gunilla

      Radera
  5. Låter som vanligt gott när du dukar upp för ett fika kalas. Jag är ju så usel på bakning tyvärr. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Hej ny på bloggen, men du skriver kalljästa. Då tänker jag kylskåp.
    Men jag ska prova. Tack för receptet.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!