torsdag 28 november 2019

En tevebänk

Som sagt var. I helgen "byggde" jag en möbel. Puh, det var faktiskt inte en lätt match, en riktig svettig sådan faktiskt. Samt en massa turer till brädgården, närmare bestämt fyra stycken. Ja, jag tror inte ni orkar med alla turer. Ni kan lugnt hoppa över all text och helt enkelt scrolla ner och se resultatet med en gång, jag klandrar er inte! 

Men så här var det- jag ville ha två hyllor istället för en vanlig tevebänk (som för övrigt hade varit mycket enklare...) Det började med att jag köpte fel storlek, jag köpte 30 cm breda hyllplan. När jag kom hem (och hade grundmålat dem...🙈) insåg jag att jag nog vill ha 40 cm istället. Jag velade en stund och bråkade lite med mig själv, men nej, nu ville jag att det här skulle bli bra! Men det var ju lite pinsamt att åka tillbaka till samma brädgård igen så jag åkte till en annan... Köpte nu rätt storlek, samt tre par konsoler till varje bräda. Men jag var lite tveksam så jag rådgjorde med min systerdotter, som är byggnadsingenjör, och vi kom överens om att det nog var bäst med fyra konsoler per hyllplan. Men nu var konsolerna slut i den affären jag köpte dem, så iväg till ny affär, (tredje brädgården...) precis innan stängning. Köpte två stycken, för övrigt för samma pris som för de första sex stycken tillsammans (!).  
Kvistlacka, och måla. Sen skulle de upp på väggen också. Betongvägg... Som tur är har bostadsrättsföreningen jag bor i, en slagborr att låna ut! Har aldrig hållit i en slagborr förut, men man måste ju prova! Lite läskigt var det allt... Och i beskrivningen stod det att man skulle ha hörselskydd! Som jag inte hade och nu var det lördagskväll. Men nej, svettig kan jag bli av det här "bygget", men tinnitus var det inte värt. Alltså fick jag vänta till söndag när affärerna öppnade...grrr... På söndagen kom alltså första hyllan upp... och jag inser att det blir alldeles för högt! Konsolerna är så långa så den övre hyllan kommer sitta alldeles för högt = teven kommer sitta för högt - som jag faktiskt är lite allergisk emot... Luften gick ur mig... Hur skulle jag göra nu? Åka och köpa 8 nya konsoler? Orka! Nej, nu var jag rejält trött på den här hyllan... Samt så är man ju ingen miljonär direkt... Och nu var det ju sen söndagseftermiddag och jag ville ju bli KLAR! Suck. Just då kom syrran på besök. Hon höll med mig, det skulle inte bli snyggt om det var för högt, men varför kunde jag inte såga av konsolerna en bit? Åh, hon räddade min dag! Sagt och gjort, den lilla snutten som avslutar konsolen sågades bort, och jag vann ca 15 cm på höjden, yippie! Sen att man egentligen skulle sätta en skruv där på sista snutten, fick jag helt bortse ifrån... det håller nog ändå, tror ni inte? 😏

Sen gick det fint ändå fram till sista hålet som skulle borras. Där var det som en krater, pluggen försvann in i nåt slags tomrum... Då blev jag allt lite gråtfärdig igen, men satte ett hål en bit ifrån helt enkelt, det fick helt enkelt bli lite hejsan svejsan för nu ville jag faktiskt inte göra om allting! 


Så var min helg. Lite fort och fel men till slut satt den där! Och i går fick jag äntligen igång teven också, efter ett samtal med leverantören, som gjorde nån liten klick i andra änden av telefonen, och så fungerade det! 
Och för er som har scrollat direkt ner hit. Här ser ni en väggfast tevebänk som jag har fixat alldeles själv, lätt och smidigt! 😇

8 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag känner igen tillvägagångsättet och utförandet in i minsta detalj! Fort ska det gå. Sen att allt inte blir på millimetern är det bara utföraren som ser. Grattis till en snygg möbel!

    Lycka till i fortsättningen!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ha Ha! Jag måste ju skratta lite här. Fast jag förstår att du hade det tufft. Snyggt blev det i alla fall. Bra att tänka till lite innan man förhastar sig. Smart att såga av. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Oj som jag känner igen mig :) Så många gånger som vi har åkt fram och tillbaka mellan hemmet och bygghandeln (ja vi brukar köra samma). Men det är inte så konstigt när man inte är van byggare. Och är det inte så att när man har fått slita extra mycket med något så är man ännu mer nöjd med det lyckade resultatet. För lyckat blev det, verkligen! Jättesnyggt. Och bänken i ditt förra inlägg passade ju hur bra som helst. Gillar dessutom mattan som syntes i bilden, definitivt mina färger :)

    Nu kan du bara gå och känna dig nöjd över dig själv. Stryk lite med handen över dina fina hyllor och känn stolthet!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Snyggt, bra jobbat 👌👍
    Hoppas du trivs, i ditt nya hem.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  5. Blev ju jättebra till slut! Men det brukar ju bli så efter att det har krånglat. Går allt som en dans så blir det inte riktigt bra, det vet man ju!! :-)
    Men det där med att TV´n kom för högt först och du är allergisk mot det. Jag är precis tvärtom. Jag har inte förstått varför TV´n ska stå nästan på golvet!? Nej, hellre för högt än för lågt. Men din TV verkar stå lagom vad man kan se. :-)
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Så fint! Du är verkligen händig!
    Önskar dig en fin advent...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Åh, jobbigt läge (som jag kan känna igen mig i!), men det blev bra i slutänden och du fixade det!!
    Kram Kristina (som minns flera jobbiga felmätningar)

    SvaraRadera
  8. Bra jobbat, heja dig. Så fint det blev
    Kram Maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!