söndag 16 februari 2020

En mysig etta!

Min stora tjej har varit ute och rest, en hel månad var hon borta, men nu är hon äntligen hemma! Äntligen om ni frågar mig i alla fall, själv hade hon kunnat tänka sig att vara iväg ett bra tag till... 
Nåväl, kom på att jag lovat bilder från hennes lägenhet! Jag hjälpte henne med målning och tapetsering i höstas, medan jag ändå inte hade något "eget" boende under en månad. 

I vanlig ordning glömde jag att fota förebilder, så här jag har bara fotat direkt från broschyren från mäklaren, därav randen i mitten på den här bilden. Här ville hon ha bort fondtapeten, den var lite väl mönstrad tyckte hon. 
Jag fick måla över den först, så att den inte mönstret skulle "slå igenom". 
 
efter. Det blev en något mer diskret tapet i "guld". 
Som ni ser så köpte hon inte bara lägenheten, soffan fick vara kvar också!

Även i köket fanns en tapet med mycket mönster, en hel skog! Här är bilder från inflyttningsdagen. 
Bort med skogen, och in med vitmålade väggar! Köket är långsmalt så här på ena sidan fanns plats för hennes sminkbord. 

Köket åt andra hållet, även här en förebild från mäklarens katalog. Vita luckor i original från 50-talet. Såna som egentligen jag gillar, och som jag gärna sett att jag haft i min lägenhet...😏 

Men jag har ju som bekant ett Ikeakök, och det var hon  helt såld på... Men färghandeln visste färgkoden på mitt kök, som heter Bodum grå, och den färgen ville hon ha, samt guldfärgade knoppar.  

Gardiner från Jotex, och stolar och lite annan inredning som vi tidigare haft! 

Badrummet var det inget fel på, men hon ville helst inte ha badkar (och jag saknar mitt... ja man är olika...😏) Och tydligen går det inte att ha dusch på såna här originalgolv, de är inte byggda för det, så hennes pappa gav henne ett nytt badrum... 
Och då valde hon faktiskt samma färger och mönster som hon hade i sitt badrum i huset, som vi renoverade förra våren. 

En väldigt trevlig lägenhet, om ni frågar mig. Rymlig med stor hall, stort kök och helt okej rum med sovalkov, 45 kvm har jag för mig att det är. 

5 kommentarer:

  1. Vilken fin etta. Ja tänk vad lite färg och andra tapeter kan förändra ett rum. Tack för tipset om tapet hos mig. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så skönt för ögonen med lugnare färger. Du har gjort ett jättejobb! Hon är säkert jättetacksam över mamma- och pappahjälpen.

    Glad måndag!
    Kramar från Eva-mari

    SvaraRadera
  3. Så kul att se Gunilla! Förstår att hon tyckte fondtapeten i vardagsrummet var lite för mycket. Blev snyggt med den betydligt ljusare tapeten och jag är som vanligt full av beundran för dig. En liten kul detalj. Innan jag läste texten och bara såg översta bilden (från broschyren) trodde jag att hon hade en vit pelare mitt i rummet :)
    Kul också att hon gillade din grå färg och ville ha den. Och även om de vita originaldörrarna var fina så blev köket snyggt, ombonat och fint och det är snyggt med guldknopparna till den grå färgen.

    Ha en bra dag! Det blåser fortfarande här och lär blåsa mer men ... solen skiner då och då i varje fall!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Det är otroligt vad man kan förändra med lite färg eller nya tapeter. Och även om jag gillar färg så har jag svårt för alltför brokiga saker, så jag tycker det blev jättefint.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Jättefint! Ljust och mysigt! Kul att se och den där färgen Bodum grå ska jag lägga på minnet...
    KRAM till dig från Titti och ett blåsigt Öland

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!