torsdag 16 april 2020

Chokladgrottor

Min yngsta dotter som går i gymnasiet, har ju hemundervisning nu. Det leder till att man ibland blir bjuden på mat, och ibland nåt gofika. Antar att hon behöver lite omväxling från det teoretiska... inte mig emot 😅 Häromdan fick jag dessa riktiga godiskakor, lite mjuksega, alltså så himla goda! 


Chokladgrottor
200 gram smör
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
3 dl vetemjöl
20 stycken chokladgodisar (typ Dumlekolor, Plopp, Snickers) 
20 stycken Noblesse

Blanda ihop rumstempererat smör och socker. Tillsätt sedan bakpulver, salt och mjöl. Funkar bra med händerna, med degkrokar eller i matberedare. Forma degen till 20 bollar som lägges i formar. Tryck försiktigt dit en godis i varje kaka. Grädda i 175 grader i ca 10-12 minuter. När kakorna tagits ut ur ugnen lägger man direkt på en Noblesse på varje kaka, som då smälter. Min dotter använde Noblesse havssalt crisp men det funkar ju förstås med vanliga med.
Riktigt goda, rekommenderas! 

3 kommentarer:

  1. Oh, vad gott det ser ut. Det blir något till helgen!

    SvaraRadera
  2. Min gubbe som normalt sett inte gillar kakor, han skulle nog gilla dom här. Han ÄLSKAR nämligen choklad.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Mums säger jag bara! DE hade suttit fint till em kaffet :) Jag är lite dålig på att baka just nu - bot och bättring på det!
    Ha en fin lördag...
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!