söndag 10 maj 2026

Jungfrun

Häromdagen tog jag och dottern och gjorde en utflykt lite norröver, närmare bestämt till Lickershamn som ligger tre mil norr om Visby. Här i hamnen ställde vi bilen, och så gick vi längs en skogsstig mot den stora rauken som syns längst bort i bild.   

Den heter Jungfrun, och är med sina 12 meter Gotlands högsta rauk. Förutom imponerande höjd från backen den står på, så mäter den även 27 meter över havet.

Här vid rauken var det riktigt skönt, vi satte vi oss på en filt och åt vår lunchsallad. Här ser vi hamnen och parkeringen längst bort i bilden. 

Enligt sägnen heter den Jungfrun efter ett tragiskt kärleksdrama som ägde rum här för ca 1000 år sen. Finns bland annat att läsa om här. 

Ja, men så var det måndag i morgon igen. Men det gör ju absolut ingenting när helgen bara är två dagar bort. Så skönt. Älskar våren med alla dessa kortveckor. 

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni fick. Jungfrun har jag sett bilder på och läst om. Aha, är det kortvecka. När man som jag är ständigt ledig så håller man inte reda på dem längre :)

    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!
    Det är speciellt med raukarna. Skönt med en picnic. Vilken tragisk berättelse.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Där har jag varit för många år sedan. Vi hyrde en liten stuga i närheten en natt. Minns den tragiska kärlekshistorian. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Har varit på din vackra ö flera gånger (för länge sen) och förundrats över alla raukar men aldrig sett Jungfrun. Visst är det trevligt att göra utflykter i sin närhet, ofta går man över ån efter vatten... hihihi.
    Allt gott till dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Åh, nu får jag ännu mer Gotlandsabstinens. Det är tur att det bara är dryga månaden kvar tills jag får åka till "min" favoritö. Det är vackert vid Jungfrun tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Det var flera år sen vi var i Lickershamn och nu när vi båda har svårt att gå är det ingen idé att åka dit. För nån prommis orkar vi inte med...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!