lördag 30 maj 2026

Maj maj måne

Maj, månaden det formligen exploderar ute i naturen. Det har det även gjort i min lilla täppa, om man jämför med april månadsbild. Det blir mindre och mindre jord och mer och mer grönt i rabatterna. Jag har kanske inte så mycket vårblommande växter, men några har börjat att blomma. 
  
Carmencitarönnen blommar. 

Klematisen Georg slår i "taket" redan. Åtminstone den ena som jag har, som jag satte hösten 2024. 

Den andra, hans "pseudotvilling" som planterades ett halvår senare, i april 2025, står bara och "stampar"... Varför blir det så månne? 


En riktig favorit i rabatten är nejlikroten Mai Tai - och den är lika ljuvlig som förra året!
 
Så även Tempo Rose. 

Kaskadtimjan skall enligt min etikett ha blomning i juni-augusti, men min har tjuvstartat. 

Mer lila - allium som sattes i höstas. 

Och det är en massa annat härligt på gång... Men det tar vi i juni, som knackar på dörren nu. 

3 kommentarer:

  1. Tänk så mycket som händer på en månad! Och vet du? Om jag idag skulle bli trädgårdsinnehavare igen, med den syn på mångfald jag har nu, skulle jag ha mer ängsmark och mindre klippt gräsmatta. Och större rabatter med tåliga växter. Nu blir det ju inte så av naturliga skäl men jag kan lätt fantisera fram en rufsig trädgård. Nu vet jag att du är mer prydligt lagd än jag. Och visst är det skönt att vi får välja. Så fortsätt på ditt sätt så fortsätter jag att drömma, hihi!
    Apropå mitt runda gjutjärnsbord som du aldrig sett så har det hängt med i alla trädgårdar och på balkonger sen jag hittade det i ett soprum för en sådär trettio år sen!
    Ska bli roligt att se din nästa jämförelsebild som säkert är ännu mer blommande. Pionerna dina... väntar med glädje att se dem.
    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så ljuvligt fint det blommar i din täppa. Det är en fröjd för ögat. Må bäst. Kram Anky

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla!
    Det har verkligen hänt massor i trädgården. Det märks särskilt då jag varit borta en vecka. Din blåa klematis är riktigt fin. Jag har två, vet inte riktigt vad de heter, den ena står med en annan klematis som tagit över, och den andra står själv. Den har sett lite halvdålig ut men i år verkar den ha tagit sig. Hoppas de båda fortsätter att växa. Mai Tai har också slagit ut, den är riktigt fin.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!