fredag 6 september 2013

Säsongen som gått

 
 
Det är dags för höstens första blommiga fredag, och vi börjar med att summera hur säsongen varit.
Här på Gotland har det varit en underbart skön sommar, perfekt väder enligt mig. Soligt  (vi vann ju solligan "som vanligt..!") och åtminstone i början av sommaren regnade det vissa nätter så det höll sig fint med bara lite stödvattning. Inte för varmt men ändå skönt, ja lagom helt enkelt!
 
Pionfrossa, både inomhus och utomhus - som vanligt!  
 
Riktig värmebölja fick vi väl egentligen inte förrän i augusti, som också blev mycket torrare än normalt. Det hör väl inte till vanligheten att jag behöver vattna rabatter i slutet av augusti, men det var precis vad jag gjorde senast sista fredagen i augusti. Sen dagen efter (!) kom det ett välkommet regn och det kändes som höst men så spottade vädret upp sig igen, och vi har haft riktigt sköna dagar igen!
 
Jag strollade gräsmattan i början av säsongen, och visst blev den grönare och den har växt bra, men ogräsfri är den långt ifrån. Men jag skall på det igen nästa vår.
 
Pilen klipptes ner rejält i våras, pga pilskorv, och som ni ser har den växt ut igen! Nu når den marken...

Det har varit ovanligt få nyinköp i år. Ett par Austinrosor, sommarplantor och så ett litet paket med perenner från Odla.nu, det är väl nästan allt, och så ett gäng alunrotplantor och några gräs. Det är ju liksom lite fullt överallt i rabatterna, så det måste grävas nytt om det skall få plats med något mer.

 
För övrigt har vi lagt rätt mycket av vår energi på den ena sidan av huset, den f.d fulhörnan. Här har vi målat staket, lagt betongplattor, flyttat ut gången en bit och fick då en lite större rabatt, där jag la kullersten och planterade taklökar.
 
 
 
Så - sammanfattningsvis har det varit en väldigt bra trädgårdssäsong, med lagom värme och lagom med projekt så man hunnit njuta också!

15 kommentarer:

  1. Verkligen härliga bilder. Som ger mig inspiration . Blir lite nyfiken på vad tulpanen heter på den första bilden . Har suttit och letat efter nån rosa sort , är det en liljeblommande ?? Kram

    SvaraRadera
  2. Jag blir nyfiken på Astilben och på dig :-) Jag har ju bott på Gotland och gått på Säve.
    Gillar verkligen det ni har gjort i trädgården.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Gillar också Tulpanen på första bilden.Visst är det skönt när man är nöjd med sommaren som gått.kKram.

    SvaraRadera
  4. Så härligt! Jag avundas dig din fina trädgård ska du veta! Min sommar utan trädgård har varit fin men en trädgård är en trädgård... saknar min gamla. Får se vad framtiden har att erbjuda... Njuter av dina bilder och hoppas du får en skön fortsättning på dennna ljuvliga helg:)

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Så fint du har i din trädgård, härliga bilder. Ha en trevlig helg Karin

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder och upplevelser att plocka fram när mörkret och kylan omsluter oss....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder - men är det inte lite tidigt att sammanfatta säsongen!? Än så länge är det ju sommarvärme och vattna verkar det som om man får fortsätta att göra ett tag till! Men du - ni - har det vansinnigt snyggt och välskött i er trädgård. Jag är full av beundran.....

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om att sommaren varit underbart skön! Den har verkligen varit "perfekt"!

    Och inte är den inte slut ännu utan vi har minst en månad kvar att härja runt därute i trädgården :) Lyckliga vi!

    SvaraRadera
  9. Så kul att följa ditt odlingsår! Det är så fint att se förändringarna och allt du gjort! Vi har ju haft en fantastisk sommar och här fortsätter den, verkar det som, vi har så härligt sensommarväder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Det är så roligt att se dina fina bilder! Ful-hörnan har verkligen blivit en fin-hörna, det ser så mysigt ut på¨dina bilder!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Tack för att jag fick följa med dig och se hur säsongen varit hos dig! Fina bilder!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Jo du. Säsongerna går fort o sen får man helt enkelt sitta o drömma tebax. Eller kanske drömma framåt mot att det kommer igen nästa år. /Knatten

    SvaraRadera
  13. Jag bara älskar tulpanbilden❤. Kramar syrran

    SvaraRadera
  14. Jättefina bilder på din fina trädgård, bilder man blir alldeles glad av.
    Ha en skön helg!
    Kram Madde

    SvaraRadera
  15. Så fina bilder, tack för berättelsen om hur din sommar har varit. Bilden på fågelbadet andas lugn, så fint du fått till det med taklökarna och allt.
    Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!