onsdag 25 september 2013

Septemberfavorit

Åh vad det var svårt att välja ut en favoritväxt för september... det fanns faktiskt flera starka kandidater och jag fick fundera innan jag bestämde mig. När jag väljer månadens favoritväxt försöker jag utgå ifrån kriteriet att växten skall ha glatt mig under en längre period under månaden, det behöver inte vara någon ovanlig växt (det äger jag förresten ingen) utan istället vill jag att den liksom skall representera månaden. Så här tänkte jag:

Kärleksörten är stadig och robust - och ändå skir på nära håll.

 
Finns i flera olika varianter, både stora och små...

...och med ljusa och mörka blad

Är lättskötta (det här är förresten mitt exemplar, se min svägerskas systerexemplar från samma planta här....)

...och har humor - titta här vad min vita har hittat på, en liten bit har muterat och blivit rosa!




5 kommentarer:

  1. Ja, så fina de är alla kärleksörterna. Både nu men även sedan som friställningar. Ett toppenval!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Den bästa tiden med kärleksörten är ju nu, men jag tycker att den är väldigt fin även under vår och somma med sina bleka tjocka blad. Är den översta också kärleksört? Den ser lite mer "tufsig och luddig" ut. :)
    Vad mysigt det såg ut på semesterresan! Grattis i efterskott!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att det är en underbara växt, fina att ta i till en vas också. Ha det bra Karin

    SvaraRadera
  4. Ditt val är perfekt! Kärleksört är verkligen en växt i min smak. Tålig, lättskött samt frisk och sen har den dessutom vackra blad förutom blommorna också!!

    SvaraRadera
  5. Toppenval! Kärleksört kan inte jag heller vara utan i trädgården.
    Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!