onsdag 22 februari 2017

Baka bröd

Jag har kommit på att jag bakar alldeles för lite bröd. Det är ju egentligen inget krångligt alls. Ja, nu trodde jag väl inte att det är krångligt, jag gillar ju att baka kakor så jag fattar egentligen inte varför jag inte bakar bröd? Har nog fått för mig att det är tråkigt bara. Men färskt nybakat bröd är ju bara för himla gott! Så det måste ändras på, och här kommer ett recept på tekakor jag bakade häromdan. 

ett paket jäst
1 tsk salt
25 g smör
5 dl vätska (2 dl fil + 2 dl vatten + 1 dl mjölk)
2 tsk ättika
2 msk mörk sirap
ca 12 dl mjöl

Rör jästen med saltet så jästen blir lös. Smält fettet och ha i vätskan och låt det bli fingervarmt. Häll detta över jästen och blanda sen i ättika, sirap och mjölet (jag tog 9 dl vetemjöl och 3 dl rågmjöl, men det går ju förstås att ta vilket mjöl man vill!). Låt jäsa i en halvtimme. 
Dela degen i ca 24 bitar.  

Rulla till bollar och kavla ut till rundlar. Låt jäsa igen i ca en halvtimme. Nagga med en gaffel och grädda i ugn i ca 8-10 min i 225 grader. 

Ät och njut av färskt bröd och frys in resten. Jag tar aldrig upp mer bröd ur frysen än vad vi äter på en dag, bröd skall ätas färskt, det är liksom grundregeln när de gäller bröd, enligt mig... 

6 kommentarer:

  1. Åhh jag känner doften ända hit. jag älskar ju mackor men kan ju inte längre njuta av vetemjöl/gluten. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet. Ser så goda ut. Jag gör som dig, bakar kakor men bakar ytterst sällan bröd, och gör jag det blir det tekakor:) Ska prova ditt recept.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. De ser goda ut, tack jag provsmakar, mmmmm gott
    Jag bakar bröd eller frallor en gång i veckan, det blir mer och mer.
    Bröd har blivit dyrt och visst finns det mycket att välja på, men har man en assistent så bör den får jobba. Denna gång gjorde fullkornsfrallor.
    Rolf gillar bröd med solrosfrön och russin, det varieras ofta, hittat på.
    Tekakor bakar sällan, aldrig småkakor nu för tiden, men ska ändå göra detta i morgon, Rolf fyller år till helgen, och uti fall att någon kommer gratta .....
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  4. Doften av bröd. Finns det nåt som doftar godare? Jag bakar bröd ibland, men då blir det mest långpannebröd. Dina tekakor ser väldigt goda ut. Färskt bröd med smör och ost är ljuvligt gott!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Mums! Ja nybakat bröd är det inte mycket som slår...tack för receptet, det ska jag skriva ner! Fredag igen, skönt, jag ska bara vila hela helgen :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Det är så härligt att sätta händerna i en deg, ursprungligt och äkta på nåt vis. Jag bakar nästa allt mitt matbröd själv nu, fast mest äter jag Falu rågrut (bakat i Filipstad, hmm). Undrar vad ättikan tillför i ditt recept?

    Ha en fin helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!