måndag 20 mars 2017

Vinterdvalan slut

Så var säsongen igång då. Trädgårdssäsongen. Det satt långt inne, faktiskt. Vädret har varit rätt ok flera av mina lediga dagar, men jag har inte riktigt velat komma ur min vinterdvala. Nästan så jag har önskat regn och rusk, så man kan vara inne med gott samvete... jag vet - det låter hemskt! Tror det var i onsdags när solen sken, som jag - lite motvilligt - drog på mig trädgårdsbyxor och stövlar, och gick ett varv i trädgården. Tittade på "förödelsen" i form av vissna perenner och gamla högar med löv... Femton nyanser av brunt... Massor av jobb... Orka! Suckade och tänkte att nej, jag har banne mig inte LUST! Och så gick jag in igen och virade in mig i en pläd i soffan och låtsades att det regnade ute... Latmasken kanske? Eller bara vårtrötthet? 

Nåväl, efter att jag planterat penséerna nu i fredags så var det som att något hände. Jag drog åter på mig trädgårdsbyxorna i lördags och gick ut. Det var rätt skönt. Lite svalt men skönt. Jag bestämde mig för att helt enkelt göra i ordning EN rabatt, och då kändes det inte lika övermäktigt längre. Rätt vad det var hade jag gjort fyra rabatter och det var fikadags, jag kände mig så nöjd och gick in. Framåt fyra insåg jag att det ännu fanns krafter/lust kvar, så bäst att passa på tänkte jag och gick ut igen, och så blev ytterligare tre rabatter klara! Var såå nöjd med mig själv sen, äntligen igång! 

Söndagen blev ännu skönare, så det var bara att fortsätta där jag slutade på lördagen, och ja, nu har samtliga rabatter fått sig en första makeup, och alla gamla lövhögar är upptagna. 


En första trappfika hann vi med också, innan solen gick i moln och det blev lite för kallt att vara ute.

7 kommentarer:

  1. Nu blev jag lite avis på att du har klarat av alla dina rabatter.Måste gå ut och börja även här men inte idag då det kommer några droppar regn och är kallt.Nästa soliga dag så ska det bli av.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Så skönt! Då är du ju igång nu! Här är det snöfall idag och det känns ju trist med ett sånt bakslag. Nåja, det är nog borta på ett par dagar skulle jag tro, men så onödigt ändå.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Härligt! Visst känns det bra när man fått tummen ur. Sen blir det ju så himla fint också. Ungefär som man säger välkommen till våren och till växtligheten. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Härligt det ser ut, och jag i norr har vinter ett bra tag till, men det är kul att läsa vad du visar för då längtar jag ännu mer. KRAM

    SvaraRadera
  5. Så ska det vara...låter som en sån där härlig dag som man lever länge på :) Ja nog kan man bli lite stressad över rabatter och trädgård, TYVÄRR, när det är så roligt men inte kul när det bara blir måsten...
    Härliga vårbilder du bjuder på!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. De första vårdagarna när man känner trädgårdslust är verkligen ljuvliga. Själv har jag långt kvar innan jag är klar men är glad för att tid jag får i trädgården. Trevlig tisdag! /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Tusen tusen tack för nybörjartipsen! Har fullt upp här så har inte hunnit tack. Gäller bara att få bort alla sorkar och mördarsniglar - sedan kan nog även jag älska min trädgård. ����������

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!