måndag 25 september 2017

Äppelträd

Jag tänkte köra en trädvecka här på bloggen. Jag älskar nämligen träd. Ingen trädgård utan träd, håller ni med? Och idag är det ju Äpplets dag, så det passar ju bra om det får inleda veckan.

Är det något fruktträd man skall ha i sin trädgård så är det väl egentligen ett äppelträd. Det har något rejält över sig på nåt sätt, och det är en rikedom att kunna plocka egna äpplen istället för de dyra (och ofta besprutade) som finns i butikerna... 

...och dess blomning är ju egentligen den allra vackraste, av all trädblomning! 

Själv lever jag väl inte helt som jag lär. Visst, jag har ett äppelträd, ett Gravensteiner, men det är gammalt och bär dåligt med frukt. Så egentligen borde jag ju plantera något mer äppelträd, istället för de prydnadsträd jag planterat genom åren. Men det finns ju så många träd som är vackra, och jag är ju tyvärr inte så mycket för att "ta hand om" frukt...
Vi går därför raskt över till ett prydnadsträd, som ändå är en apel. Nämligen Purpurapel Malus Eleyi. Ett av mina favoritträd faktiskt. Det är ett träd med många kvalitéer. Ett rätt så litet träd, med underbara purpurfärgade blommor på våren. 
...och minst lika underbara små frukter på hösten. 
Ett träd jag verkligen kan rekommendera om man har en liten trädgård! 
Men tillbaka till Äpplet. Om ni skulle rekommendera något äppelträd, vilket skulle det bli då? Ett som är vackert som träd och har goda (dvs saftiga, söta och krispiga) och användbara äpplen? 

2 kommentarer:

  1. Ojdå! Äpplets dag har jag missat! Vi som har så mycket äppelträd och allt!
    Äpplena du frågade om heter Birgit Bonnier eller Biggan. De är väldigt röda och goda, men om jag ska välja ett favoritäpple så är det nog Aroma. Sena, men STORA, krispiga, saftiga och fina. Våra behöver någon vecka till, sen är de klara. Mums!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Efter aqtt ha haft massor av uppväxta äppelträd i Stockholm så ville jag inte ha några äppelträd alls. Ja, förutom prydnasaplar förstås! Dom är vackra när dom blommar, men sen måse man ju ta hand om frukten också. Och så mycket äppelmos eller äppelpaj kan man bara inte göra av med.....
    Så här har vi inga fruktträd alls, förutom en vildapel som vi sparat i parken på grund av den vackra blomningen. Och det får MASSOR av frukt - men dom går inte att äta så det är bara att räfsa upp dom och kasta. Dom är små och angripna av "nattsmyg"! *fniss*
    Mitt favoritäpple är nog oranie, fast det fanns ett äpple utmed vägen när jag var barn som hade rosa fruktkött och smakade en aning päron - men jag har aldrig hittat det igen. Ett sänt skulle jag gärna ha.....
    KRAM
    Susie


    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!