lördag 28 december 2019

Julfirande i dagarna tre

Jahopp, då var väl julen slut nu? I alla fall om man lyssnar på Mix Megapol, som spelar julmusik hela december fram till annandagen, sen är det slut! Och min gran har gjort sitt, ja det är inte klokt! Har aldrig haft en gran som barrat direkt liksom?! Så idag fick jag nog och plockade av den, hela vardagsrumsgolvet var som en grön matta när jag var klar... Trist för jag hade gärna kunnat haft kvar den någon vecka till! 
Firat jul har vi gjort, i dagarna tre med släkten. Vi inledde lördagen innan jul, med julbord på Broman och son i Gnisvärd, som snälla pappa bjöd hela släkten på. Mysig miljö och gott och alldeles lagom julbord! 





Så gulligt pyntat i fönsterna. 

På självaste julafton träffades vi i Gnisvärd igen, hos mina systrar, först lunch och fika hos ena systern och sedan kvällsmat hos den andra! Utifrån mitt förslag hade vi dragit ner på julklapparna, alla köpte varsin julklapp till en person, som vi innan hade lottat. Så alla fick alltså varsin julklapp, för ca 200 kr. Det blev riktigt trevligt faktiskt! 


Och eftersom jag och barnen ville ge varandra julklappar i "vanlig ordning" så avslutade vi kvällen hemma hos mig där de delades ut. Lite äggtoddy och julgodis på det så var vi nöjda med dagen, även om den såg lite annorlunda ut än den gjort de senaste 19 åren! 


Sen var det dags för släktkalas igen, på Annandagen, med sedvanligt julfika hemma hos mig. Hade gjort saffranspannacotta tidigare i december, till en knytis med jobbet, och det blev uppskattat, så det fick det bli även till julkaffet.  
Men nu några sköna mellandagar innan nyår tar vid!  

5 kommentarer:

  1. Saffranspannacotta låter väldigt gott. Vilka gottebord och härliga julbilder. Ja även om jag inte gillar julen så tycker jag om att se hur andra fixar och trixar. Superfina fönsterdekorationer. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Mysiga bilder du bjuder på. Skönt ändå att julen blev bra även om den inte blev "som vanligt".
    Ta hand om dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Du verkar ha haft en härlig jul med stort umgänge med släkten! Sånt är trevligt.....
    Själva har vi ju ingen släkt här, så vi har haft goda vänner hemma på julafton och juldagen. Men på annandagen tog firandet slut och även julmaten. Nej, jag tror att det finns lite sill kvar. Skinka har vi ju knappt ätit nån (fick ju betala dyra penningar för en urusel, så den lämnades tillbaka på juldagsförmiddagen) inte heller min favoriträtt: Inlagd böckling, det fanns ingen i affärerna!? Så jag funderar på att köpa en i morgon. Så vår jul blev inte heller "som vanligt", utan lite tristare eftersom julaftonsgästerna var ganska "knackiga".
    KRAM och GOD FORTSÄTTNING/Susie

    SvaraRadera
  4. Det låter som du haft en fin jul vilket glädjer mig mycket. Och så mycket godsaker, jag blir alldeles sugen där jag sitter och tittar på dina läckra bilder. Får minsann gå och titta om jag har något godis. Tror bara det är skumtomtar kvar men det får gå det också :)

    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Så fint pyntat, god mat och trevligt umgänge. Även om det inte är "som vanligt" kan det vara bra ändå.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!