lördag 14 december 2019

Saffranscookies

Oj, vad tiden rusar iväg, vi har redan passerat Lucia och jag har inte bakat nåt mer än lussebullar?! Måste bli ändring på det. I fjol bakade jag dessa kakor, kanske får blir i år igen, de var goda! 

Saffranscookies
50 g smör
2 paket saffran
150 g smör
2 dl farinsocker
1,5 dl socker
1 ägg
5 dl vetemjöl (300 gram)
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
250 gram grovhackad vit choklad

Smält 50 gram smör och blanda ner saffranet. Vispa resterande smör och sockret till en krämig konsistens. Vispa i ägget. Tillsätt det smälta smöret och de torra ingredienserna. Arbeta ihop till en deg och blanda sist i chokladen. 
Dela degen i 30 bitar (eller 25 om du vill ha större kakor). Rulla till bollar som plattas till något på plåten. Grädda i ca 10-12 minuter, i 180 grader.  

5 kommentarer:

  1. Älskar allt med saffran!! Tack för receptet, det ska jag testa...
    Ha nu en finfin lördag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Redan bakat min ranson av årets julkakor. Är inte lika stor fan av kakbak som du. Sparade receptet redan förra året men inte kom jag ihåg det när mitt kakbak drog igång. Nästa år kanske?

    Ha en fin tredje advent!
    Kramar från Eva-Mari

    Ser fram emot att se bilder från ditt nya hem...

    SvaraRadera
  3. Gott! Inte så mycket bakat är heller. Ska kanske ge mig på struvor idag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Disse er kjempegode. Har oppskriften fra Lantliv og de må bakes hvert år. Alt du baker er forresten veldig godt. Idag er det blitt Karins mjuka saffranskaka. Mvh Gunvor

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!