måndag 1 augusti 2016

Stor gräddtårta

Mest för min egen skull, skriver jag ner receptet här på tårtan som jag bakade till pappas 80-årsfest. Ni kanske har sett att jag har en flik under bloggrubriken, som heter recept. Där samlar jag mina recept, så jag har lätt att hitta när jag skall baka dem igen. Nåväl, här är alltså receptet på en stor gräddtårta som räcker till 20-25 personer. 
Tårtbotten 
4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
(alternativt 2 dl glutenfritt mjöl, vilket jag hade i den ena, det blir lika bra, om inte bättre!) 
2 tsk bakpulver. 
Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Vänd ned mjöl och bakpulver försiktigt. Grädda i långpanna i 200 grader i 10 minuter. 

Gör tre likadana bottnar. 

Fyllning 
Första lagret: 
Vaniljkräm ( jag gjorde kallrörd vaniljkräm som finns i pulverform, på 5 dl mjölk) Blanda även i lite vispad grädde i vaniljkrämen.
2 bananer, som skivas ovanpå vaniljkrämen.
Andra lagret:
500 g hallon, som mosas lite lätt med gaffel, och blandas med vispad grädde.

Garnering
Bär och vispad grädde. Täck först hela tårtan med ett lager grädde och spritsa sedan runt och ovanpå innan bären läggs på. Sammanlagt - till både fyllning och garnering - går det åt 13 dl grädde.

6 kommentarer:

  1. Vad bra med ett recept på stortårta. Fin är den också. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut och så bra tips på tårta när man det många som vill komma på kalas!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Åh va fin den ser ut! Kan tänka mig att den är otroligt god. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh va fin den ser ut! Kan tänka mig att den är otroligt god. Kram

    SvaraRadera
  5. Hur stor långpanna använder du till dessa tårtbottnar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Min bricka som tårtan är på mäter 26 x 38 cm, så jag anpassar plåten/långpannan efter det, jag lägger lite folie på ena kanten eftersom min långpanna är lite bredare än vad brickan är.
      /Gunilla

      Radera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!