torsdag 15 oktober 2009

Tårtan

Tårtan i förra inlägget är verkligen en av mina favorittårtor, den är bara för god...och om det är nån som blev sugen på att baka den så kommer receptet här...

Tårtbotten:
100 g sötmandel
4 vitor
125 g socker

Skålla och skala och mal mandeln, vispa vitorna till skum och blanda ihop alltihop. Smörj en plåt med bakplåtspapper, och bred ut smeten i en rundel om du gör enkel sats. Grädda i 175 grader i ca 10 minuter.
Krämen:
4 gulor
100 g socker
100 g smör
1 dl grädde
Rör gulor och socker i en kastrull, tillsätt grädden och rör på svag värme tills krämen tjocknar. Rör då i smöret och låt krämen kallna. Ett tips: gör alltid krämen dagen innan du garnerar tårtan, så den stelnar ordentligt, annars flyter den ut på tårtan. Bre sist på krämen på botten, och garnera med grädde och tex mandelspån överst.
Om man är många kan man tredubbla receptet till en hel plåt. Oftast blir det så hemma hos oss, för vi är en ganska stor släkt som träffas vid årsdagar och dylika träffar. Eller så är vi ovanligt sugna på tårta, vad vet jag... Fast jag får väl erkänna, jag är en sån där som aldrig tror att det skall räcka, så jag gör oftast för mycket...

5 kommentarer:

  1. Hejsan! Läste att du också bytt blogg och ja, den här är lättare när man väl lär sig den :)
    Kakan ser mycket god ut, skall visa dottern receptet för det är hon som står för bakningen i familjen :)
    Ha en skön helg, 8`)

    SvaraRadera
  2. Så då var kontakt-trådarna knutna-du får gärna fråga om upplägget på blogger-lite har jag lärt mej under resans gång-
    Må så gått..Maria

    SvaraRadera
  3. Ja, jäklar vad dyra KitchenAid är. Det kanske är därför man trånar efter den så mycket..hmm.. Men en dag ska jag ha en KitchenAid, så är det bara. =)
    Idag har jag bakat en kladdkaka till fredagsmys, gooott. Jag tog mig en smakbit i min lilla städpaus här hemma. Hihi. Hoppsan! =) Kram Madeleine

    SvaraRadera
  4. Skriver ut och sparar receptet kan komma till pass någon dag. Ser otroligt god ut.
    Susanne/Manitou

    SvaraRadera
  5. Det där receptet verkar vara det samma som min mor gett mig och där kallas den just "världens bästa tårta"

    Den är suveränt God.

    Ha en trevlig helg

    /Caramel

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!