fredag 1 april 2011

På marken

Titta så långt det har kommit i mina rabatter - härligt va!
*
*
*
*
*
Nej, det gick ni väl inte på, en dag som denna....?


Nej, det enda som blommar här hos mig är dessa ljuvliga snödroppar! Det är väl egentligen inget märkvärdigt, för snödroppar har nog dom flesta. Men dessa har en speciell plats i mitt hjärta, jag grävde upp dom ur mammas rabatt förra året, jag delade och fick hela fyra rejäla "knippen". Jag vet att dom har funnits i hennes lilla trädgård hela tiden hon bodde där, och nu får dom glädja mig istället, och jag får ännu ett tillfälle att skänka henne en tanke.

Annars är det inte mycket som har kommit upp än så länge. Men dessa är ena tidiga rackare. Vilken livskraft, jorden är ju ännu stelfrusen på de flesta ställen, men dom här Alliumen är på väg ändå - rakt upp siktar dom mot höga höjder med lila bollar i juni!
Detta är alltså vad jag har att bjuda på i "markväg" i dagsläget. Vad andra har på marken kan du hitta här!
Nu tar vi helg va! Hoppas ni får en trevlig sådan!

15 kommentarer:

  1. Nääej Du! Den gick jag inte på och vet du....Nej,jag har inga snödroppar!
    Va bra att du planterade din mammas snödroppar hemma hos dig!
    I somras lyckades jag få tag på en rotbit av en plymspirea som har växt hos min mormor hela min barndom. Vi hade en stor buske som var från den, vid mina föräldrars fd hem. Dom som bor där nu, hade grävt upp den och kastat den i en jordhög. Men som sagt...jag tog en bit av den och väntar nu med spänning på att få se om den har överlevt vintern. Hoppas!
    Hoppas du får en härlig och solig helg! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Snödroppar är så söta och vet du...jag har aldrig haft dom i min trädgård och väntar nu för första gången på mina nyplanterade droppar.
    Fint minne du har!
    Trevlig helg1 /Bea

    SvaraRadera
  3. Nähädå, inte låter man sig luras i dag :=)
    Men bilderna var härliga!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Hihi, nä idag får man vara på sin vakt!;)
    Snödroppar är ljuvliga så de duger gott så länge:)
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. April, april...

    Det är något visst med växter som man har en anknytning till - de är mer än "bara" vanliga...

    Ha en bra helg,

    kram Anna vattenkanna

    SvaraRadera
  6. I like the bird calls on you blog. Very nice touch. I did hear them last week but did not comment on them.

    SvaraRadera
  7. Hahaha,nja jag haja till lite men sen så förstod jag allt att du lurades lite..vad kul att du tog vara på mammas snödroppar! jättefina var dom...Ha en go helg..Gunilla

    SvaraRadera
  8. Jo, det gick jag på......nästan i alla fall! Det är inte långt kvar tills det blir "på riktigt". Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  9. Your Snowdrops are a lovely way to remember your mother. It is always good to see the first Spring flowers appearing.

    SvaraRadera
  10. Hi hi en liten liten kort stund , en halv sekund kanske, fladdrade det till i hjärna ååååååå men det gick upp ett ljus fort. Fint var det iallafall och snödropparna är för ljuvliga. Och extra glädje förstår jag med tanke på att de kommer från din mammas trädgård. Kram

    SvaraRadera
  11. "Hjärtinnerligt" att du tog med dig dessa rara snödroppar från fina I:s lilla täppa!
    Många är de minnen vi har av våra kära föräldrar som fattas oss så....tårar bränner..
    Varm kram Namnen

    SvaraRadera
  12. Tack för din fina kommentar!
    Planteringsbordet har jag köpt på Jula för en billig peng & sedan målat det vitt:)
    Kram Helena

    SvaraRadera
  13. Underbara snödroppar och tulpaner som tittar fram! Kika in hos mig så får du se väldigt "vårliga" bilder och de har inget med aprilskämt att göra... Usch.

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  14. Så lättlurad kunde jag mycket väl vara om jag hade sett inlägget i morse innan jag var medveten om vilken dag det är ;))))
    Men snödroppar är inte illa de heller ;))
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  15. Säger som Ann Charlotte ovan, i morse hade man kanske gått på det! :-)
    Mina vanliga snödroppar har börjat blomma, men dom exclusiva - och alldeles för dyra `Dionyses´ - jag köpte förra hösten har bara precis tittat upp. En enda pytteliten knopp har jag sett (på 10 lökar), men det ska bli jättespännande att se den blomma!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!