måndag 17 augusti 2015

I skuggan av plommonträdet





Nu är det äntligen så varmt att vi kan sitta i skuggan under plommonträdet, det har inte varit så många gånger i år. Vi har istället fikat på altanen, eller helt enkelt bara på altantrappan, och det är ju inte fel det heller förstås. Men det är något visst med att sitta i en skön skugga när det är riktigt varmt. 
Nåväl, vad kan passa bättre till fika under ett plommonträd, än en plommonkaka med plommon från nämnda träd. Jag tog ett recept som ursprungligen är en äppelkaka, men med plommon istället. Funkade det med! Här kommer receptet igen för den som blir sugen...:

100 g mandelmassa
3 ägg
1,5 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g smält smör
1 dl mjölk

Riv mandelmassan och blanda i äggen, de torra och sist smöret blandat med mjölken. Häll i smeten i en form och lägg i plommonen/äpplena eller vad man nu vill ha i och tryck ner dem i smeten. Grädda i 175 grader i ca 30 minuter. Servera med en klick grädde i skuggan av valfritt träd! 

5 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder du bjuder oss på :)

    SvaraRadera
  2. Nämen nu blev jag ju toksugen på plommonkaka. Åhh så gott! Jag som försöker gå ner lite inför fjällturen. Kraaaam pia

    SvaraRadera
  3. Plommon så gott! Jamen eftersom jag nu totalt misslyckades med helgens efterrätt så ska jag testa detta recept istället, tusen tack snälla du...
    Önskar dig den bästa av veckor!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Ja, det gäller att ha sittplatser för alla tillfällen och nu är vi ju så tacksamma att äntligen vilja sitta i skuggan. :) Plommonkakan lät inte helt fel och jag gillar ditt porslin, så fint!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!