fredag 18 november 2016

Att minnas

Blommig fredag är tillbaka, efter en lång paus, och jag hänger på. Första temat är Att minnas... Kopplat till trädgård kommer jag genast att tänka på alla dessa växter jag har, som på något sätt får mig att minnas vissa personer. 
Mamma till exempel. Jag har flera växter som jag fått av henne och några som jag helt enkelt grävde upp en bit av, straxt innan vi skulle sälja hennes lägenhet, efter att hon gått bort för sex år sen. Hennes höstanemoner, snödroppar med mera... Det kändes bra, att växter som hon planterat och skött i alla år, nu skulle få växa och återkomma varje år hemma hos mig.
Jag tog en liten, liten bit höstanemon, som nu spridit sig rejält. Och jag ler lite när jag minns hur hon brukade gräla på dessa, hur de spred sig för mycket...nu är det min tur att bråka med dem ;) 

Överhuvudtaget tänker jag ofta på mamma, när jag är ute i trädgården. Det var ett intresse vi delade, vi gick ofta tillsammans en runda i varandras trädgårdar och pratade trädgård, åh som jag saknar det! 
Min morfars Dagöga, den stora gula i mitten, har jag fått av mamma för många år sen, och som hon i sin tur har fått av sin pappa. De får mig ofta att skänka min morfar -trädgårdsmästaren- en liten tanke när jag ser dem! Ormbunken som står på båda sidor, är minnen från barndomsstugan, innan den togs bort och det skulle byggas nytt hus på samma plats. 
Mitt fina valnötsträd glädjer mig mycket, och inte blir det sämre av att jag fått det av en av min bästa väninnas föräldrars trädgård. Vi åkte hem till dem en höstdag för åtta år sen, och grävde upp det. Vi hade en trevlig liten pratstund, och hennes pappa berättade att det hade självsatt sig i deras trädgård, och att han redan från början hade tänkt att det skulle få stå kvar tills första valnöten kom, sedan måste det nog tas bort. Jag tror nog det ändå kändes lite bra för honom att det kunde få leva vidare på ett annat ställe, det hade jag tyckt om det varit mitt träd. Han finns inte längre i livet, men trädet hans - jo, jag tänker nog att det ännu är "hans" träd! - lever och växer.
***
Ni som följer min blogg noga, har säkert läst detta förut, men minnen är ju sådana, de blir ju inte fler för dem som redan har gått hädan...Man får istället vårda de minnen man har, och inte försöka glömma dem...

Nu önskar jag er en trevlig helg! 

13 kommentarer:

  1. Härliga minnen, har ni fått några valnötter än? Vi hade några i år men de var liksom tomma??? Vet du varför? Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har faktiskt fått lite valnötter i några år i rad nu, inte så många men ändå! Har faktiskt ingen aning vad det kan vara om de går tomma..?? Trevlig helg till dig med!

      Radera
  2. Det är de bästa växterna och bästa minnena av trädgårdsmänniskor vi haft runt oss. Kan bara hålla med och även jag har och kommer säkert skriva det igen :)

    HA en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  3. Tack för att du håller min älskade pappa "vid liv" genom att berätta om "hans" valnötsträd! Både mamma o jag blev glada av att läsa inlägget. Och visst minns vi din mamma Ingrid o morfar Aron <3 Kram fr Namnen

    SvaraRadera
  4. Fantastisk med planter som går i arv!

    SvaraRadera
  5. Det är speciellt med växter som lever vidare i generationer. Jag har en pion som är hur gammal som helst. Mycket svår att få tag i annars. Ett valnötsträd skulle vara häftigt att ha.
    Trevlig Helg
    Luna

    SvaraRadera
  6. Härligt att ha växter som påminner om någon man minns med glädje.
    Har flera växter som jag fått av min farmor, är så glad för dem.
    Trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder från sommaren så här i november!
    Vad roligt det måste vara att ha så många växter som levt kvar i generationer!
    Jag har inga växter som levt kvar så länge men en del växter kommer från gården jag hade då jag var ung. Växter som min pappa satte vid deras sommarstuga. Sen när de fyttade därifrån ( det hade då blivit bostadshus) så tog jag lite växter därifrån.
    Så de har levt kvar rätt länge genom flera flyttningar.
    Men många växter om än nyköpta kan ge minnen. Minnen från olika händelser eller personer.
    Såg att ni skulle få rätt så fint väder i helgen. Hoppas du kan njuta av solen!
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det är fint att du har dessa trädgårdsminnen i tryggt förvar. Så fina bilder!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Härliga minnen och så kul att växterna efter dina föräldrar lever vidare hos dig! Sånt är värt så mycket, och särskilt när ens föräldrar inte finns kvar här längre.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Det är kul att Blooming Friday kommit igång igen och hjälper till nu i det här mörkret när man inte är så där jätteaktiv i trädgården.

    Men att titta på gamla minnen och foton får oss att minnas hur det var i våras :)

    Kul med fådda växter som kommer år efter år och påminner oss om dess tidigare ägare.

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Fådda och ärvda växter är ovärderliga i en trädgård och vill man bli ihågkommen så ska man ge bort långlivade plantor! Jag vårdar min kära "gäster" särskilt ömt.
    Önskar dig en fortsatt skön helg!/Laila

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!