tisdag 9 oktober 2018

Äppelmos

Ibland får man ett ryck, och i helgen hade jag ett sådant. Jag skalade valnötter så det stod härliga till, jag gjorde knäckebröd och musli, samt så provade jag mig på äppelmos som jag faktiskt aldrig gjort förut! 
Trodde nämligen inte att vi var en familj som åt äppelmos. Aldrig någon tidigare som ens andats om att de vill att jag köper hem det, men så plötsligt skulle mannen ha det på gröt och ena dottern utbrast att det var det godaste hon visste på pannkakor. Jaså?! 

Inte var det svårt heller, så här gjorde jag: 
2 kg äpplen
 ca 1 dl socker
1 dl vatten
1 tsk vaniljpulver
Skala äpplena och skär i bitar och lägg dem i en bunke med vatten så länge tills alla är skurna i bitar (för att de inte skall bli bruna). Ta sedan upp dem ur vattnet och lägg i en kastrull med ca 1 dl vatten. Koka upp och låt dem sjuda tills de är mjuka, häll då i sockret och vaniljpulvret och låt koka upp igen. Mosa i matberedare till önskad konsistens. 

2 kommentarer:

  1. Fick en kasse äpplen som jag nu ska göra mos av. Provar ditt recept med lite vanilj i, tackar!

    SvaraRadera
  2. Man skal aldrig gå ned på æblemos. Det er fantastisk.
    Jeg fylder selv fryseren.

    Klem til dig
    Charlotte

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!