onsdag 10 augusti 2022

Resa och firande i dagarna tre...

Nu skall jag försöka få ner några rader om helgen som gick. Jag har varit ute och rest, och det är inte varje dag minsann. Nu har jag visserligen varit hemma sedan i måndags, men jag la mig i nån slags influensa precis när jag kom hem, så har inte orkat tänka tanken att skriva något förrän nu. 
Resan började i torsdags kväll, med båt upp till Stockholm, för mig och min yngsta. Vi bodde en natt hos min äldsta, som ju bor i Stockholm. På fredagsmorgonen skulle vi tre ta tåget till Göteborg och vidare till Falkenberg. Men pga kraftigt oväder natten till fredagen i Töreboda, ja ni kanske hörde talas om det, så ställdes tåget in, och vi skulle ta ett senare tåg. Hur anslutningståget skulle påverkas ville jag veta, så jag tänkte väl att jag ringer till kundservice på SJ. Hahah, vad rolig jag var som trodde jag skulle komma fram. Efter 40 minuters kö hade kötiden minskat från plats 272 till 248. Ja, som ni förstår la jag på luren och bokade för säkerhetsskull en ny resa. 

Även vårt tåg som vi bytte till, var försenat, och dessutom tog den en annan rutt, så istället för att ta 4,5 timmar tog resan mellan Stockholm och Göteborg 7 timmar. 

I Falkenberg väntade resten av släkten, och vi hade tänkt ha ett litet firande när vi kom fram, för min yngsta som fyllde 19 år under fredagen. Det blev en liten samling vid 22-tiden, med bubbel och tårta som syrran hade fixat. Lite snöpligt men vi var glada att komma fram till slut! 

På lördagen var det dags för den verkliga  anledningen till resan. Systerdotters bröllop!! 
Oj, vilket vackert bröllop, i en fin liten kyrka alldeles  precis där de bor. Intet öga var torrt! Så fina!! 


Här med deras lille son, som fick komma och hälsa på sina nygifta föräldrar, precis efter vigseln. Annars var han med sin barnvakt den dagen.

Festen hölls sedan vid Sjönevads gästis, dit brudparet ankom i båt. 
De hade dukat upp vid dansbanan. 

Dukningen! Oj, vilken fin dukning de hade gjort. De hade hyrt in gamla, klädda stolar, gammalt porslin, där alltså alla tallrikar var av olika slag! Och snapsglas hade bruden köpt in på loppis efter hand, så även de var av olika slag! Så vackert och så passande eftersom hon är ungefär lika galen i loppisar som en annan... På varje bord fanns ett fotografi på brudparet, från en plats de har anknytning till. 
Jag fick en underbart vacker blå tallrik, jo, den var handplockad till mig fick jag höra sen ;) 

Maten! Paret är mat- och jaktintresserade, och all fisk och kött hade de, och brudgummens pappa jagat och fiskat. Korv hade de också gjort egen! Till förrätt var det två smörrebröd med kallrökt ätranlax och rökt gräsandsbröst och en massa gott till.
Till varmrätt var det viltbuffé, med grillad älg, rådjur, kronhjort och vildsvinskorv och färskpotatis. Det var så fantastiskt gott! Efterrätten råkade jag visst glömma att ta kort på, men den var ljuvlig, rabarberkompott med vaniljcreme, rostad vit choklad, hallon och salt kola... ja ni hör ju! 

Tårtan! I choklad, något annat var inte att vänta eftersom bruden älskar allt i choklad! 
Brudbuketten! Hade syrran bundit, så fin!! 

Vi bodde här vid Gästis, på bara "krypavstånd" från själva festen. Väldigt praktiskt! 

Det ligger också jättevackert precis bredvid en sjö. Det blev inga kvällsdopp, men väl två morgondopp, både lördagen och söndagen. Härligt!  

Sen stannade vi kvar under söndagen och hjälpte till att plocka undan. Mot kvällen åkte jag och min yngsta, med syrran hem mot Oskarshamn och båten hem. Stora dottern fick ta tåget till Stockholm. Den andra syrran tog sina barn och barnbarn, och åkte till Västervik, där de tog in på ett slottshotell. För hon passade på att fylla 60 år, den söndagen! 

Sen är det ju ofta så att glädje och sorg verkar gå hand i hand... Vi fick tråkigt besked precis efter vigseln, att vår farbror, fått en stroke... Han somnade in i morse. Jag är så ledsen för det, han var så fin. Och vår sommargranne sedan barnsben ute i Gnisvärd, somnade in i söndags, på syrrans årsdag. Syrran som stod henne närmast och var lite av den dottern hon aldrig fick. Ja, livet hörrni, det är sorg och glädje....

Nu skall jag fortsätta att kurera mig, mot soffan. 

5 kommentarer:

  1. A really nice time to get away. Say congratulations to the happy couple from me on the other side of the world.

    SvaraRadera
  2. Så kul med att få vara med om ett riktigt bröllop! Vilken fin dukning med de udda tallrikarna och med riktiga tygservetter också. Maten ser magisk ut! Det där med tåg nuförtiden kan man ju skratta ihjäl sig åt. Om man nu inte sitter där förstås. Och undrar om man ska hinna fram i tid.
    Tråkigt med beskeden om de som inte får vara med längre. Glädje och sorg går faktiskt hand i hand.

    Hoppas du kryat på dig nu. Du har ju semester!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig helg du hade, hoppas den här helgen blir lika trevlig - och utan sorgbesked!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Men vilka fantastiska bilder från en lika fantastisk utflykt!! Och bröllop! Tråkiga besked när ni kom hem dock...
    Njut av helgen nu.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Glädje och sorg.
    Fint bröllop.
    Det är fruktansvärt att åka tåg nu, speciellt runt Göteborg. Total kaos, du är inte ensam.
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!