lördag 14 oktober 2023

Min nya hall

Välkommen in till mig då, till min "nya" lya... Hihi, nej, men nyrenoverad i alla fall! För nu kan jag väl äntligen säga att renoveringen är klar. 
Vi börjar väl i hallen, där det är den största förändringen. Först en förebild. Så här såg det alltså ut förut när man klev in genom dörren. En väldigt liten hall, och man möttes av en vägg med en otroligt ful elcentral direkt i ögonhöjd, samt en dörr in till förrådet... Nu möts man istället av det här...: 

Lite skillnad va! Dörren man ser är densamma, men den är flyttad längre in i lägenheten, samt att dörren fått lite ny färg och ett nygammalt handtag, fyndat på Tradera. Så jag har alltså tagit av förrådet och gjort hall av det. 

före
Här kan man se hur det såg ut när man öppnade dörren till mitt långa förråd. Inte så vackert, men väldigt skönt med stort förråd, som sträcker sig ändå bort till baksidan och utgång till altanen. Perfekt att ha trädgårdsgrejer och sånt längst bort. 

Om jag står precis där man öppnade dörren förut, så ser vyn ut så här istället, fast med stängd dörr förstås. Byrån är den jag har haft i sovrummet. Och där vill jag ju egentligen ha den, men jag behövde ha något här, så den fick komma ner hit, och den lite tråkigare vita som jag haft här nere "så länge" får nu flytta tillbaka till sovrummet, "så länge" tills jag hittar en till byrå, som är i min smak... Jag gillar verkligen den här i teak, skulle gärna ha en till likadan, men vi får se vad jag hittar till slut. Både här och i sovrummet får det inte vara för djupa byråer, och de är inte helt lätt att hitta. 
före
Tapeten är Anemone från Midbec. Klinker från Sekelskifte. Kanske mer snyggt än praktiskt... Det är matt och det är ljust...😬 Hade ju inte tänkt ha någon dörrmatta som täcker det vackra golvet, men en liten fick det allt bli ändå... Hatthyllan har jag också köpt därifrån, som jag skruvat ihop själv och målat. 

före
Här är den vita tråkiga byrån jag pratar om, här stod den alltså förut. Väggen som den stod emot är riven...
...och en ny är uppsatt, med en dörr ut mot hallen. Tapeten i köket är densamma som jag hade förut, men jag fick ändå tapetsera om hela köket. Trodde i min enfald att jag inte skulle behöva tapetsera alltihop, och dessutom hade jag kvar en rulle sen förut, så jag köpte till två rullar och trodde det skulle räcka. Men nehej, färgbaden var verkligen som två helt olika tapeter! Så det var till att tapetsera hela köket, och köpa till fler nya rullar. Så med facit i hand skulle jag kunnat valt en helt annan tapet i köket. Men jag gillar den ännu så det är helt okej. 

7 kommentarer:

  1. Som jag väntat på att få se resultatet :) Och du ... du är ju helt fenomenal! Det blev så, så fint och jag är så imponerad av hur skicklig du är på att tapetsera och måla. Det blev ju som ett helt annat hus. Och så mycket ljus det verkar komma in nu i och med att det öppnats upp och väggar flyttats.
    Nu får du koppla av, njuta av din nya hall och ha en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är och så fint och praktiskt det har blivit! Synd med tapeten i köket, men thats life ibland! I ärlighetens namn måste jag dock erkänna att jag inte gillar den bruna byrån - kan bero på att jag inte gillar brunt trä förmodligen för jag är uppfödd på 60-talet då det var modernt förra gången!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj så fint! Vilken skillnad! Du kan det där med smak och att få till det! SNYGGT!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Det blev verkligen bra !! hälsar Luna

    SvaraRadera
  5. Det blev jättebra och snyggt. Tapeten i hallen är underbar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Förstår att du är nöjd. Så snyggt för att inte tala om det praktiska med en större hall. Tänk att vi plockar in mer teak i inredningen igen. Gillar ju din byrå mycket.
    Har inte bestämt tapet i köket än. Brukar aldrig vara så velig!

    Njut av din nya lya.
    kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Så fint det blev!
    Ha det gott!
    Mvh,
    Anneli

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!