söndag 29 oktober 2023

Ett litet träd

Jag beställde ett träd i våras. Jag ville ha ett träd till här på framsidan. Jo, jag vet, det kommer att bli trångt här, men jag vill ha mer insynsskydd, så jag tänker att det inte gör så mycket om de växer ihop. Jag hörde ingenting förrän mitt i sommaren, men då ringde de från plantskolan och sa att det hade kommit. Men mitt i sommaren hade jag inte lust att flytta om i rabatten, och speciellt inte när mitt silverax hade en massa knoppar, och jag hade en chans att äntligen kunna få se den blomma. Och ja, det fick jag ju, så tiden gick och gick. 
Lilla trädet fick stå i sin kruka och vänta. Jag trodde faktiskt att jag hade haft ihjäl det, för det hade sån liten kruka, och jag glömde att vattna det en av de där varma dagarna i september. Alla blad vissnade, och jag tänkte att jaha, så var det med det. Men så plötsligt kom det nya gröna blad. Och nu var det en skön höstdag igår, så trots att silveraxet ännu blommar, tog jag tag i det. 
Och här står det nu! Eucalyptusvide. Silveraxet fick flytta på sig lite, och även två funkior. 
Ser ni så gröna skira blad den har, den tror väl att det är vår kanske... ?  Nu håller jag tummarna för att det överlever. De kan ju vara lite känsliga, tål ju bara till typ zon 2, och vi har zon 1 här, men det händer ju att vi har kallare vintrar  här med ibland.

I går ställde jag även tillbaka utemöblerna, för det skall man ju göra den här helgen, är det ju sagt.... ;) 

3 kommentarer:

  1. Det trädet var ju jättefint! Bra tips! Mina stora träd ramlar ju i alla stormar så jag får väl sätta lite nytt :) Ja jag ska ta tag i utemöblerna i veckan, som vanligt ligger jag efter med allt...
    Kram från ett grått Öland & Titti

    SvaraRadera
  2. Lyckat till med videträdet. Det kommer säkert att trivas hos dig.
    Njut av det sista av oktober.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Jättefint litet träd.
    Jag tog bort utemöblerna innan jag drog iväg söderut, så det är gjort.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!