onsdag 18 oktober 2023

Köket, före- och efter

Är ni sugna på fler före- och efterbilder? Det kommer här i så fall! 
före
Vi utgår från hallen igen, som den såg ut förut, men nu kikar vi in mot köket. Om jag nu ställer mig på samma plats, med rören bredvid mig, som ni ser till vänster i bild. 

Så har de nu istället hamnat inne i köket. Den lilla väggsnutten är alltså borttagen. Vilket gav mig ett större kök. 

Sett från andra hållet. Då. 

Och nu. Där ser vi alltså rören igen, och de är ju inte så där jätteroliga att ha mitt på en vägg, men tyvärr är det inget man kan ta bort. Vet inte riktigt vad jag skall göra där, kan man ha en tavla på var sida om rören månne? Jag tar gärna emot tips! 

I hörnet ställde jag en trälåda så länge, den tillhör egentligen gästrummet, men i väntan på något annat så får den stå där. Bordet är detsamma som jag hade förut, men nu har jag iläggsskivan i hela tiden, för annars ser det alltför pluttigt ut. 

Före
Här bredvid spis och micro stod kylen förut. Den har nu bytt plats med skafferiet, som stod bredvid fönstret. 

efter
De bytte plats av den enkla anledningen att dörröppningen mellan kök och vardagsrum skulle bli för trång annars. För i samband med bytet, köpte jag ett 40-skåp istället för det 60-skåpet jag hade till skafferi. Med det tjänade jag alltså 20 centimeter, och dörröppningen till vardagsrummet blev visserligen mindre än förut, men ändå en helt okej dörröppning. 

före

Sett från vardagsrummet såg det ut så här. Två olika golv här på nedre plan. Parkettgolvet var i dåligt skick, och det i köket tyckte jag helt enkelt inte om... 

efter
Golvet är mattlackad ekparkett, XXL Hjärter, från Berg & Berg, och det är samma på hela bottenvåningen. Valet av golv är nöjd med, faktiskt både snyggt och praktiskt och det var ju lite ovanligt att man kan få båda... ;) Att det är lite livligt med kvistar gör ju nämligen att det inte är så känsligt att det syns en massa smulor och dylikt! 😀

Annan vinkel, före

efter
Här ser man ju ganska tydligt att dörröppningen blivit lite mindre än förut, och lite flyttad till höger. Har också byggt ner den så den inte är öppen ändå upp till taket, utan den ser mer ut som en dörröppning nu. Vardagsrumsväggarna var vita förut, men de har jag målat i samma grå nyans som jag har i trappuppgången och hallen uppe, HoP Light Grey. 

Om ni är nyfikna på hur ritningen över nedervåningen ser ut före och efter renoveringen, så har jag lagt ut den förut, i det här inlägget. 

6 kommentarer:

  1. Så bra, praktiskt och enhetligt snyggt. Rören ja... kanske de syns mindre om du målar dem i den ljusgrå som tapeten har? Smälter mer in då? Baskade rör och annat som ska ställa till det!
    Njut nu i ditt nyfixade hem.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Jag är alltid sugen på före- och efterbilder som du vet ;) Köket känns mycket ljusare nu och ... framför allt är det ju större. Dörrhålet är ju mindre men jag reagerar faktiskt inte alls på det, kanske för att du inte längre har det upp till taket utan att det nu faktiskt är som ett dörrhål. Blev riktigt bra!
    Rören är ju inte så roliga. Minns att vi hade rören gick inomhus på det sättet i radhuset vi bodde i innan vi flyttade till vårt nuvarande hus. Men då satt dom i kanten på rummen och störde inte så mycket. När jag tittar på bilden funderar jag på hur dom skulle bli målade i grått för att mer flyta ihop med tapeten ... eller kanske samma nyans som i lampskärmen. Rör förknippas ju ofta med färgen vit och då känns dom verkligen "som rör" (om du förstår hur jag menar). Med lite annan färg skulle dom kunna bli en del av inredningen. Och så kanske ett par stående, smala avlånga tavlor som följer linjerna. Finns många sådana om man googlar. Har nämligen gjort det nyligen då vi har ett par "smala" områden där jag skulle vilja ha någon tavla. Blir kul att se vad du hittar på. För då måste du visa nya före- och efterbilder :)
    Ha en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Så lyckat och fint ditt "nya" hus har blivit! Verkligen lyckat!!
    Det enda tipset jag kan komma när det gäller rören på väggen är att istället för att försöka "gömma" dom, gör nåt så att dom blir ordentligt synliga. Det är bara din fantasi och stilkänsla som begränsar dig - och det verkar du ju ha gott om...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  4. Bellissima casa, mi piace molto l'abbinamento del colore.

    SvaraRadera
  5. Fin förändring. Ett förslag är att bygga in rören i ett 10-12 cm djupt skåp. 30-40 cm brett med likadana skåpluckor som du redan har. Sen kan man ha hyllor där man kan förvara ljus, servetter och annat smått och gott. Ett annat är att sätta upp liknande vita hyllor som sitter på väggen. Ta ut för rören och så ser det kanske ut lite som att de hänger på rören om du förstår vad jag menar. sen kan man ha en litet skåp nertill där man också tar ut för rören som man gör i badrum typ. Hoppas du hittar en bra lösning. skickar en länk på hur jag menar ungefär. https://bympv.blogg.se/2016/april/makeover-i-koket-del-ett.html Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Så fint! Vilken förändring! Såna rör finns här också i huset, inte mycket att göra åt och inget jag stör mig på längre...faktiskt. Jag tycker dina rum är så mysiga och inbjudande på alla sätt och vis :) Bra jobbat!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!