Jag slutar aldrig att förundras över allt som vaknar till liv i naturen varje vår. Från kala trädstammar och gråtrista marker, till ljusgrönt och skirt, när värmen kommer. Dessa mattor av blommande vitsippor till exempel, de tar i alla fall andan ur mig. Naturens eget sätt att färglägga, det är som en tom canvastavla som fylls på med färg och liv varje vår.
Men även det som planterat i vår stadsmiljö är vackert. Här vackra magnolior.
...som står på rad och förgyller det annars rätt så gråa och färglösa området som byggdes som en del av miljonprogrammet på 70-talet. Ja, området heter till och med Gråbo (namnet är visserligen gammalt och har inte med att göra att det ser grått och trist ut där, men ändå...). Här har man kostat på magnolior på senare dagar. Tyvärr är många av dem helt blomlösa, så det kanske inte var helt klokt att välja en sort som är lite känslig, men just den här raden blommar på väldigt fint.
Här nere i innerstan, på St: Hansplan är ett körsbärsträd planterat, tror det kan vara samma sort som de som står i Kungsträdgården. Vi har bara ett men när det blommar är det fantastiskt!
När man ändå är här och njuter av körsbärsträdet, kan man fika på S:t Hans café, där man kan sitta utomhus på deras baksida.
Man kan också ta sig en kik i affärerna Kränku, där det finns massor av tesorter, och till inredningsbutiken Akantus.
Här blandas design, gotländskt hantverk och gamla antikviteter.
Nu kom jag visst ifrån ämnet, så det blev ett lite spretigt inlägg, men så blir det ibland. Ut och njut, ni som kan! Det fina finns runtomkring oss, i både stad och skog, det var lite det jag ville förmedla ;)













Javisst är det en härlig tid nu. Vilka vackra vitsippsmattor ni har på ön. Här börjar vitsipporna blomma över liksom körsbärsträden. Min magnolia slog ut precis innan frosten slog till så jag hann inte ens ta några bilder på alla ljuvliga vita blommor som sedan blev bruna i kanterna.
SvaraRaderaDet ser gott ut med en fika i solskenet och vilken mysig affär!
Önskar dig en fortsatt fin helg!
Kram Anita
Hej Gunilla!
SvaraRaderaDenhär tiden med fruktträd i blom och marken täckt av vitsippor är så fin. Vi har en fin körsbärsallé i stan. Det är ljuvligt nu på våren. Idag är det solsken, skönt, vi har haft flera regniga dagar.
Ha det gott /Kram Marika
Tack för fina bilder på omgivningarna dina, både natur, stad och inspiration.
SvaraRaderaNu njuter vi!
Kramar från Eva-Mari