måndag 26 juni 2017

En pionträdgård till!

Minns ni att jag var i en pionträdgård för några veckor sen? En trädgård full med buskpioner... Nu i veckan var det dags igen, när det var Trädgårdsvecka på Gotland. Gunnar Johansson i Hemse har nämligen också en riktig Pionträdgård, med alla sorters pioner, men framförallt väldigt många luktpioner, och de blommar ju nu, så dit var jag ju helt enkelt tvungen att åka! Jag kan säga att det plötsligt kändes rätt så futtigt, med mina 23 pioner eller vad det är jag har... Den här mannen har säkert 150 stycken! 😲


Det första man möts vid ingången till trädgården är två stora exemplar av Do Tell. En av mina favoriter, som jag ju har en själv av, dock en liten "plutt" i jämförelse...😏


Etched Salmon
America

Coral Sunset, finns numer på min "vill-ha-lista". 

Sorbet. Den har jag också, men min har inte blommat ännu, så det var ju roligt att få se hur den skall se ut...

Som sagt, många - men även stora exemplar! Och han har ändå bara odlat pioner sedan 2011! Snacka om att ha magiska pionfingrar... 

Den här blev jag väldigt förtjust i, trots att den är gul, som ju inte tillhör min favoritfärg i trädgården. Garden Treasure. Kan det vara det rosa i mitten som gör det? Riktigt läcker i alla fall! 
Raspberry Charm
Allt var så välordnat, med stenar med pionens namn på, här Ellen Cowley.
En av Gunnars nyplanteringar, med nio nya pioner. 

Innan man gick hem, ville han att man var med och röstade fram den allra vackraste pionen, och med det kunde man även vinna en pionplanta. Jag funderade fram och tillbaka, och la till slut min röst på denna... som faktiskt redan finns i min trädgård, dock ej så här stor.... kommer här: 




Coral Charm. Och jag fick nu se på hans hemsida, att det även var den som hade vunnit omröstningen! Så väl värd vinnare! 

3 kommentarer:

  1. Vad ska man säga? Suck! Så himla vackra. Men jag kan hålla med, Coral Charm är allt en värdig vinnare.

    Tack för din gulliga kommentar!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Alla korallfärgade är favoriter här :) Kul att få se bilderna från Gunnars trädgård. Han är ju en aktiv medlem i pionsällskapet. Mina pioner är lite för tätt planterade med annat just nu och utvecklas inte lika bra. Men det ska jag råda bot på. Och 23 pioner är INTE lite ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Oj, Oj så många fina pioner. Jag har kanske tre eller fyra sorter och skulle gärna vilja ha fler. Tjusigt så det förslår. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!