fredag 21 juli 2017

Juli - nu blommar det!

När jag visade förra månadsbilden skrev jag att "nu kan jag äntligen visa en månadsbild som är grön". Denna gång, när det är dags för juli månadsbild, är det istället blommorna som står i fokus, för nu blommar det rejält!  
Det går knappt att se in i trädgården, för alla blommor! Vi går väl in och tittar lite närmare på vad som blommar just nu, på den här sidan av huset. Mmm, känner ni hur det doftar, när ni passerar grinden...? 

Direkt in till vänster vid kattgården, har vi rosen Lykkefund, som är helt översållad med blommor! Under den nävor och stäppsalvia. Salvian blir alltid lite böjd här, för jag fattar aldrig att rosen blir så tung och hänger ner när den blir så fylld med blommor, tycker att jag klippt så salvian skall få plats, men det räcker inte ändå, tänk att man aldrig lär sig... 

Går vi fram ett par steg så ser vi rosen Louise Bugnet. Doftar också gott! 
Och över henne börja körsbären att mogna. 
Lönnen, klotrobinian och framför dem Magnolian, som har blommat över sen länge. 

Om vi vänder oss ser vi det från andra hållet. 
Schersminen är också helt översållad med blommor, så man knappt kommer ut genom grinden utan att få en gren i ansiktet... Men det doftar ljuvligt!




Och det surrar av bin, både vid salvian och vid Lykkefund! 

a
och ibland hör man nåt litet jam, och då kan det vara Harry som vill nåt. 

Som ni ser är gräsmattan bättre nu än förra månadsrapporten. Bättre, men inte bra, för än finns det kala fläckar, och det är väl bara att acceptera att det är så den är.... Bättre än en helt gul gräsmatta som vi hade i fjol i alla fall, jag är tacksam för det regn som  har kommit! 

Och titta så fin Robinian blivit, jag som var lite orolig över den efter min beskärning! Vilken växtkraft!  

Övriga rosor då? Här Queen of Sweden, rikblommande! 
Autsinrosen Brother Cadfael

Austinrosen Wisley 2008.
 Jubilee Celebration, också den en Autstinros, i knopp..
...och utslagen. Fantastisk doft den med!

Oj, det blev många bilder från den här lilla plätten. Men den har ju och har haft sin högsäsong nu i juli. Lykkefund och schersminen är snart överblommade, så även där prickade jag ju in min semester alldeles perfekt! De andra rosorna är remonterande dvs blommar om igen, så dem kan jag njuta av fram till i höst! Och än väntar jag på att den nyaste rosen skall börja blomma, vilket den gör snart, för det är massor av knopp i den, så till nästa månadsbild så! 

Så, då var första "arbetsveckan" avklarad. Två dagars jobb, tur man är ledig i två dagar nu! 
Kram på er och trevlig helg! 

4 kommentarer:

  1. Men hur fin är inte Queen of Sweden, vilka perfekta blommor. Förstår hur ljuvligt det doftar hos dig. Helt underbart.
    Skönt med mjukstart.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Oj så härligt det blommar hos dig :) Vilken trädgård du har! Rosor och jag är inte bästa kombon, jag försöker och försöker men näe de vill inte blomma sådär fint...
    Ljuvliga bilder som vanligt och jag önskar dig den bästa av helger!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Underbart vackert! Faktiskt som en rosa och vit drömbakelse!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Underbar trädgård.Du borde va med på gotlands trädgårdsvecka.

    Kram Marianne

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!