fredag 20 oktober 2017

I trädgården just nu...

...sjunger väl det mesta på sista versen, men vissa tar i lite extra innan vintervilan, tex rosen Queen of Sweden. 
...och nävan Rozanne i nya rabatten visade sig vara ena riktiga långblommare, de blommar på som om ingenting har hänt!  

Det enda som vittnar om att bilden är tagen nu och inte mitt i sommaren, är väl att häggmispeln i sin höstskrud i bakgrunden. 
Höstanemoner. 
...i olika färger. 

Medan vissa visar upp det vackra ända in på slutet, är andra på väg att ge upp när som helst...till exempel alla funkior, som inte gillar frost, vilket vi hade i förrgår natt, för första gången. 
Ja, så här ser det ut hos mig nu. Hur det ser ut i andra trädgårdar runt om i landet, kan du se om du kikar in hos dem som är med i Blommig Fredag! 

Fredag var det ja - då säger vi Trevlig helg! 

10 kommentarer:

  1. Oj, vilken blomsterprakt du har i trädgården än! Här är det över sedan länge och nu har frosten kommit också. Vi skrapar bilrutor på morgonen och snart faller alla löv av.
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Fortfarande rosor, så fin den är. Anemonerna är favoriter som inte riktigt trivs hos mig.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Idag kunde jag plocka i 4 st luktärter och 2 st rosor! Härligt! Men nu börjar hösten ta över och nu snart väntar dystra november. Träden tappar alla blad nu också efter frosten...japp det är HÖST!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Hostorna åldras snabbt men vackert nu :) Höstanemonerna känns mer opåverkade. Satte en vitblommande nu som jag hoppas överlever vintern.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. 'Queen of Sweden' er virkelig flott, og 'Rozanne' er fantastisk!
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Men så mycket fint som fortfarande blommar. Vi har haft flera frostnätter här så nu är det vila fram till våren. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Höstanemoner är en favorit så här års, tror det är det svävande växtsättet som jag gillar. Vi har inte haft frost ännu, men mina funkior säckar ihop i alla fall.
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Kristina (som testar dina kalljästa bullar just nu)

    SvaraRadera
  8. Visst är det vackert ute nu, vi har ju fått lite försmak så man vet ju vad som väntar - alltså är jag inte så glad åt det "vackra"!
    KRAM och GOD NATT
    Susie

    SvaraRadera
  9. Det märks ändå att hösten är ett par veckor senare hos dig nära havet. Fortfarande blomning att njuta av och häggmispel med blad. Ett av de vackraste höstträden enligt min mening tillsammans med rönnar och lönnar.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Så fint och så aprakande med höstfärgen på häggmispeln! Höstanemoner måste jag skaffa mig:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!