lördag 27 oktober 2018

Att förbereda trädgården inför vintern

...är temat i veckans Trädgårdsfägring. Det får bli någon slags "to-do-lista" för mig eftersom jag inte alls känner mig förberedd inför vintern ännu... Nåväl, detta skall jag ta tag i inom en snar framtid...:
  • Ta bort blomlådorna på framsidan av huset. Där har Lisorna varit flitiga hela sommaren och en god bit in på hösten, men nu har det gjort sitt! Man kan ju förstås pynta med lite höstfägring i lådorna över vintern, men jag brukar ta ner, skölja ur och ställa undan dem. 

  • Räfsa löv. Klippa en del med gräsklipparen och plocka upp en del, eftersom det tenderar att bli alldeles för tjockt lager att klippa alltihop. Jag har ju en del stora träd nuförtiden, så det blir mycket löv att ta hand om! 
  • Plocka undan de krukor och det pynt som skall undan, samt de vattentunnor som ännu står kvar. 


  • Tja, sen om ork finnes så brukar jag klippa ner en del perenner också, så jag inte har allt kvar till våren. Men detta är endast om ork och lust finnes, det är inte hela världen om det står kvar till våren. 

Men idag lär inget av ovanstående bli av... Här är det regn och rusk och storm... Så jag tänker inte gå ut... och inte åka och se på Gotland Grand National i år heller... (har aldrig gjort...😝) Nej, det får nog bli en bok i soffan... 😏 

5 kommentarer:

  1. Igår regnade det som attan här, i morse var det snö på rutorna när jag kom ut och skulle ta bilen. Inga löv är omhändertagna men jag ska snart börja samla. För hur jag sen gör så räcker de liksom aldrig :) Din trädgård ser fortfarande mer höstig än vintrig ut och färgerna är fina. Här har de mesta löven blåst ner.

    Ha en fin söndag! Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Bra med en checklista för det är en hel del som man behöver göra. I år känns det dessutom så fel eftersom det var så varmt bara för några veckor sedan. Vi har bara fått några snöflingor i dag och nästa vecka ska det bli varmare igen så tiden finns :D

    Kram

    SvaraRadera
  3. Fördelen med att bo i lägenhet är att man slipper höststäda trädgården. Men det är nog den enda. Håller tummarna att blåsten avtar tills klanen ska färja sig hem idag. Det gick bra för de fyra som körde men det hade varit tufft och kallt. Tack för dina fina kommentarer, gulliga Gunilla!

    Ha en fin söndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Här yr snön och inget är gjort där ute. Hur är det man säger, om kvällen får den late bråttom.. Ha Ha!Det ser ju ut som sommar hos dig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Trädgårdströtthet har jag drabbats av många gånger. Speciellt på hösten då jag vägrat göra någonting. Har förlorat en cementbuddha och några krukor på grund av frosten men aldrig några växter. Jo förresten, ett år lät jag alla dahlior stå kvar ute, orkade helt enklelt inte med att ta in och skaka, märka och packa ner. Sen dess har jag köpt nya men nu planterar jag aldrig de jag vill spara i marken utan slänger bara in krukorna i förrådet. Man lär känna sina begränsningar så småningom. Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!