måndag 14 oktober 2013

Vilken trädgårdsstil har jag egentligen?

Att läsa - både tidningar och böcker -  är ett måste, och sist jag var på biblioteket smög det -som vanligt- med en trädgårdsbok också... denna gång blev det Trädgårdsdesign för stora och små trädgårdar av Helena Åhlund. En läsvärd och inspirerande bok, som man väl borde ha haft innan man började anlägga sin trädgård...
 
Jag tillhör - som väl de flesta -  de som inte haft någon plan när jag gjort rabatter och planterat träd. Det har blivit efter hand och en hel del har ju fått byta plats både en och två gånger, efterhand jag kommit på nya idéer...

Ett av kapitlen handlar om olika teman man kan ha i sin trädgård, och det var lite kul att läsa om vilka växter som passade in i olika teman. Jag som gått i tron att min trädgård går åt den romantiska stilen, med mormorsblommor som det brukar stå i trädgårdstidningar, får kanske tänka om?

Visserligen har jag en del växter som hör till torparträdgården. De går i romantiskt rosa och blålila och kan vara aklejor och pioner.
 

 
 
Men så har jag rödbladigt silverax "Brunette" och alunrot, som är växter som passar i den moderna trädgården.  
 
 
Silverpäron, lammöron, stäppsalvia och lavendel för tankarna till en medelhavsträdgård.
 
...medan bland annat funkia, strutbräken, grusgångar...
 
  
 sten och gräs lutar mer åt den asiatiska trädgården.

en gammal vriden enestam - naturlig trädgård?
 
 
 Tja, jag verkar ha en salig röra av stilar!  Vad har du för trädgårdsstil?

7 kommentarer:

  1. Är nog som du,lite blandat av olika sorters teman,lite efter humör när man anlägger.Huvudsaken är att man själv är nöjd o trivs.
    Ha det gott på den fina "öjin"

    Kramiz Marianne

    SvaraRadera
  2. Tur att det är okej att plocka russinen ur kakan. Min trädgårdsstil är precis som din, lite av varje. Eller kanske det bästa av det mesta.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag är ganska säker på att jag inte har en homogen trädgårdsstil. Det blir lite av varje och jag anstränger mig inte för att hålla en stil heller. Jag har det jag gillar! Lite olika.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du har en p e r s o n l i g trädgård!! Din alldeles egen stil. Så fin:)

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Här är en till som inte har någon direkt "stil" i trädgården! Det jag dock fått höra av Trädgårdsentusiasterna är att jag har en "grön trädgård". Vilket betyder att jag till skillnad från dom flesta här på ön vattnar - och vattnar - och vattnar. Så även när det är snustorrt och sönderbränt hos andra brukar jag ha en frodig och grön trädgård. Sen kan man ju tycka vad man vill om det, en del tycker förmodligen att man ska anpassa trädgården efter torkan som vi ofta har. Men det är inte riktigt min stil.....

    SvaraRadera
  6. en riktigt vacker salig blandning du har
    jag kallar min stil för Sjömansblandning
    det enda jag tänker på är att trädgården ska passa till det gamla faluröda huset med grusgång och falurött staket
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  7. Hej! Kul att du läst min bok. Jag tycker att du har en härlig stil. Precis som jag så är det blandat, och det är helt okej :-) Hälsningar Helena Åhlund

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!