tisdag 21 april 2015

Bananzatårta

Kaffekalas har vi inte idag, men det skulle vi ha haft om gubben min jobbat på hemmaorten. Men nej, istället befinner han sig i Kosovo på sin födelsedag, så kaffekalaset fick vi ha förra söndagen. 

Bananza var det beställt, hans favorittårta! Jag gjorde den lite annorlunda än sist, godare om ni frågar mig, och lite enklare för jag hoppade över momentet med bananer och gelé ovanpå tårtan, så någon riktig Bananza är det väl egentligen inte, inte utseendemässigt i varje fall...: 

Bananzatårta

Tårtbotten: 
7 ägg
4 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
3 ½ tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och socker pösigt, blanda i det torra försiktigt med slickepott. Smörj en rund form, 28 cm i diameter med smör och använd bakplåtspapper på sidorna så det sticker upp en bit - den blir hög!   Grädda i 175 grader i ca 35 minuter. 

Dela den kalla tårtbotten i tre delar. Lager 1: Bred ett lager med vaniljkräm (jag vispar ihop sånt där färdigköpt pulver), och så skivad banan ovanpå det, därefter ett tunt lager grädde. Lager 2: Ett lager med grädde samt därefter riven mandelmassa. Därefter sista botten och grädde runt hela tårtan. Ovanpå la jag en färdigköpt marsipanplatta (eller vad det heter....)  som jag pudrade över med kakao och florsocker. 



scilla från trädgården


Jag tror faktiskt han är inne och kikar på min blogg nu när han är iväg...Om du gör det - Grattis från oss på hemmaplan! ♥

10 kommentarer:

  1. Du den tårtan både lät och såg god ut! Förstår att han tycker om den!
    Bra idé att fira gubben innan han åkte iväg!
    Grattis till honom!

    Ha det fint!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilken proffskonditor du verkar vara. Tårtan så jättetjusig ut och den smakade säkert också underbart!
    Du får GRATTA gubben din!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. OMG så gott det lät då! Han har god smak den mannen, han har dig och han har sin tårta! Gratulera honom gärna när ni skypar eller vad ni nu gör!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Oj, nu blev jag tårtsugen! Den ser underbart god ut och vacker också!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Åh, så vackert och gott det ser ut. Underbara fotografier. Fin dag till dig!

    SvaraRadera
  6. Tjusigt! Vilka bakverk alltså. Kul med bloggen så han kan läsa fast han inte är hemma. Kraaaam pia

    SvaraRadera
  7. Nytt tårtnamn för mig, men det både ser gott ut och låter väldans gott!
    Läckra bilder!

    SvaraRadera
  8. Nytt tårtnamn för mig, men det både ser gott ut och låter väldans gott!
    Läckra bilder!

    SvaraRadera
  9. Fikabordet ser ju ut som finaste lyxfikat på ett fint kondis, med den underbara kaffeservisen och allt annat fint! /Fifi

    SvaraRadera
  10. Åh, vilken fin tårta! Så vackra bilder på ert kaffekalas. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!