fredag 7 april 2017

Rosor, besvärliga monster och små mjuka djur...

Det är inte mycket att fota, men nu är de nere i jorden, rosorna jag beställde från Flora Linnea. I onsdags, på min lediga dag, kom det ett härligt paket, och det vara bara att sätta fart på spaden, fem rejäla gropar grävdes, och det känns i kroppen idag kan jag säga... My god vad jobbigt det är att gräva, här behövs inget gym inte 😉  Och rosor kräver ju djupa hål!  Men nu är de nere i jorden, och nu är det bara det roliga kvar, nämligen att hitta lite roliga perenner att plantera runt om. Ja, och så skall det ju till ett träd också. Som sagt - roliga "bekymmer". 

Här vid kattgården grävde jag upp klematisen Summersnow, den fick jag helt enkelt nog av i fjol.... den var ju ett monster att ta över hela kattgården, nehej, några monster vill jag inte ha i min trädgård. Men oj, vilken djup rot den hade! Undrar om någon hörde mig när jag grälade med roten... om det nu hjälpte, men till slut gav den upp!
Här hamnade istället rosen Ghislaine de Feligonde. Bara namnet gör ju att man vill ha den i sin trädgård!
Som ni ser är katterna ute i sin kattgård nu, ja för Harry är det premiär, eftersom den varit stängd i vinter. Han tyckte det var jättemysigt att komma ut, nu ränner han upp och ner i källaren och ut genom luckan hela tiden, sötnöten! 
Här på nätet kan man se "kvarlevorna" av klematisen, det är liksom sånt jag inte orkar med riktigt... Att pilla bort det är ju ett evighetsjobb... 
 
 
Årets första humla såg jag häromdan, och även en citronfjäril! Nu är det vår på riktigt! 

6 kommentarer:

  1. Ja Summersnow blir onekligen ganska stor. Vi kapar ner våra årligen, helt nödvändigt. GdF kan bli ganska stor också om den trivs, men det är en så vacker ros!
    Trevlig helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Jag har också sett en humla och citronfjäril. Och en sädesärla:)
    Dina katter är så fina och charmiga. Alltid lika roligt att höra vad de håller på med:)
    Det är jättejobbigt att gräva rosgropar. Lycka till med dina nya taggiga vänner
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ja nu kör vi VÅR! Underbara bilder och man behöver verkligen inget gymkort när man har trädgård :)
    Ha nu en skön lördag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder. Ja nu är det arbetstid i trädgården. gräva är tungt... Vi får njuta sedan. Fjäril, humla och sädesärla finns här också. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Fint..!! Jag undrar var ni/du har köpt dom fina nätsektionerna till kattgården?? Dom såg rejäla ut, snyggt att nätet satt svetsat på en ram med fyrkantsrör. Vi är precis i startgroparna att bygga kattgård. Hittade dina fina bilder (och katter) när jag sökte på Google. Hoppas du vet var jag kan få tag på dessa sektioner..!
    Tack!
    Med vänlig hälsning,
    Henke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du hittade hit! De här nätsektionerna har vi köpt vid en firma som vi hittade på nätet, som heter Lundhs. Det är egentligen till hundgårdar, men det funkar ju alldeles perfekt även till katter! (googla på lundhs hundgårdar så hittar du det) Som tak har vi ett enklare metallnät, finns nog på vilken järnaffär som helst. Lycka till med byggandet!
      /Gunilla

      Radera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!