fredag 15 juni 2018

Pioner


Pionerna är i full blom sedan någon vecka tillbaka, och säsongen lär bli kortare än vanligt i år med den här värmen... Här Festiva Maxima


Min största pionbuske, Edulis Superba är tyvärr nästan helt överblommad redan, så den lär vara blomlös på visningen på tisdag. Det är lite tråkigt för den är verkligen ljuvlig! 

Borta vid lekstugan står mörkrosa Karl Rosenfield.
I höstas flyttade jag åtta stycken pioner, till bättre och soligare platser, bland annat hit till lekstugan.  Tyvärr medför det ju sämre blomning första året efter flytt, och den enda som blommar här är Duchesse de Nemour.  




Och här vid rondellen blommar Edens Perfume, också nyflyttad. 


Den tredje som blommar av de åtta som flyttades är Pillow Talk. Den stod lite inklämd bland alla stäppsalvior i Silverpäronrabatten, och fick flytta fram till framkanten istället. Så tyvärr får jag inte njuta av Coral Charm i år, min absoluta favorit. Den delade jag och flyttade till två olika platser. Men det går väl fler tåg förhoppningsvis...  

Något annat jag skall njuta av just nu, är min semester som började idag! Tjoho! 

4 kommentarer:

  1. Grattis till semester och ljuvliga pioner!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Härligt med semester (säger jag som har det året runt *fniss*) och vilka härliga pioner du har!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Tack för piondosen! Så märkligt, när jag ser bilderna känner jag dofterna! Även om vissa inte doftar alls;)

    Ha en fortsatt fin helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Vilka fina Pioner det är en underbar tid när de blommar och härligt att ha flera exemplar av olika sorter.Önskar dig en riktigt härlig semester.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!