onsdag 19 december 2018

Saffranskaka


Hur är det med julestressen? Här är den på topp ;) Nej, skämt åsido, visst finns det att göra men jag skall nog hinna med! Har inte riktigt bestämt "menyn" på kaffebordet ännu. Bullar och småkakor är bakade, men julgodis har jag inte börjat med ännu, och  nåt lite extra brukar jag ju baka samma dag, typ tårta eller nåt liknande. Bakade en så god saffranskaka för nån vecka sen, kanske bara blir en sån? Undrar om man kan göra den glutenfri, men det borde man väl kunna?  Nåväl, här kommer recept om någon blir sugen: 



Saffranskaka med kokosglasyr
175 gram smör
1 paket saffran
1,5 dl mjölk
2 ägg
2,5 dl socker
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Glasyr
3 dl florsocker
ca 2-3 msk vatten
gul karamellfärg

kokos

Smält smöret och blanda ner saffranet. Ta från plattan och häll i mjölken. Vispa ägg och socker riktigt poröst. Vänd ner mjöl, bakpulver och sist smöret och mjölken. Häll smeten i en smort form ca 24 cm i diameter. Grädda i 175 grader i 40 minuter. Låt kakan svalna och blanda sen ihop glasyren och bred ut det över kakan, strö sist över kokos. 

5 kommentarer:

  1. Ingen julstress här, jag åker snålskjuts hos döttrarna nuförtiden. Vilket inte hindrar mig från att baka en och annan julrelaterad godsak. Jag har ett urgammalt recept (från -85, haha, nyss alltså!) på Karins saffranskaka som är lika ditt men jag rör smör och socker. Men glasyren är ny för mig, den ska provas nästa baklust!

    Ha en fin förejulvecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Låter som en god kaka! Bakade mandelkakor med saffran förra helgen, så gott! (Recept: Annelies blomster och bakverk).
    Här är det aldrig julstress. Vi firar nämligen jul enbart med oss i den egna familjen och det är den lugnaste helgen på hela året. Till helgen ska barnen och jag göra julgodis och baka struvor, det hör julen till här.
    Hörs vi inte innan, så en riktigt fin jul till dig och familjen!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Saffran är alltid gott. Jag tänker att jag har helgen på mig nu med julgodis och bakning. Ska bli lite knäckebröd och ÖSTERLENSK NOUGAT. Känner faktiskt en härlig julfeeling i år. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jag blir jättesugen! Har aldrig bakat med saffran, vem vet kanske provar jag ditt recept i morgon. Har en påse saffran i skåpet:).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hei,
    Denne kaken så jo veldig god ut. Skikkelig julekake.

    Vivi

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!