söndag 8 mars 2020

Tapetlängtan

Alltså jag har en sån tapetlängtan! Vill fylla väggarna här hemma med allt vackert som finns.... Men det finns ju så många härliga, så det blir ju i vanlig ordning svårt att välja för en velig typ som mig... Här är i alla fall några som jag har fastnat för: 
Thistle från Boråstapeter! Hur fin är den inte!! Den "bestämde" jag mig egentligen för redan i somras, innan jag ens visste var jag skulle bo. I köket i min framtida bostad skulle den vara! Och så blir det kanske, men jag måste i så fall först måla om köksluckorna i en ljusare färg, det blir alldeles för mörkt här i köket annars! 
En annan tapet som jag inte bara bestämde mig för, jag köpte den också... Peony från Boråstapeter. Så fort jag köpte den här lägenheten, ja, till och med innan inflytt, köpte jag tre rullar till en fondvägg i mitt sovrum. Nu är det bara så att när dottern valde tapet till sitt rum, så ångrade jag mig på den här... 🙈Ja, visst är det knäppt, jag vet! Den är jättefin, men det blir lite för romantiskt liksom med så mycket blommor vart man tittar från hallen. Inte den känslan jag hade tänkt mig, jag vill ju ha det lite mer gammeldags... Men visst är det typiskt - när en sån velputte som jag, äntligen slår till utan att tänka, då blir det fel (och vad drar jag för slutsatser av det? Jo, det är inte så dumt att vela och tveka och känna efter i tid och otid...😆)
Istället har jag blivit så förtjust i denna fina, Ava Grå från Sandberg. Sååå fin! Visst, kanske romantisk den med, men lite mer gammeldags, och lite mer jag. Den finns i fler färgställningar, och ett tag tänkte jag ha den här grå i sovrummet, samt den beige varianten i trappuppgången. 
Men när det nu finns så många fina så är det ju lite synd att ha samma sort i två rum. Och så hittade jag den här! Lite lik men ändå inte..  Anemone från Midvec. Härlig tycker jag! 
I ett av rummen uppe, har jag tänkt ha ett "pysselrum". Där vill jag gå "all in" och tapetsera på alla fyra väggarna, som omväxling till de andra rummen, som mest blir fondväggar. Den här är väl söt?  Strawberry Field från Boråstapeter. Gammeldags och lite rolig på nåt sätt. 
 
Eller den här? Också från Boråstapeter, Dahlia ur deras nya kollektion Falsterbo. Kanske ger att lite lugnare intryck än den förra. Hm... Ja, som ni ser finns det mycket att fundera över, och eftersom jag inte kommer att göra allt på en gång, varken tid eller pengar finns till det, så kanske det hinner ändra sig under resans gång. 

Men en röd tråd kan man väl ändå ana på de jag gillar, och den tråden är ju grå! Och för att matcha fondväggarna blir det gråmålade väggar. Och då skall man välja en snygg grå, och det vet vi ju hur lätt det är...😆 Finns ju ett antal, som går i neutralt, mot rött, mot gult och så vidare.. 

5 kommentarer:

  1. Så många fina tapeter du hittat. Straberry field gillade jag mycket.Ja jag kan ju inte bestämma vad jag ska ha i gästrummet har tänkt i flera år ha ha!! Du kanske kan sälja rullarna du köpte. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ja, det är svårt när man har mycket att välja på! Men kul.....
    Sen har du helt rätt, det där med färg är otroligt speciellt. Vi bodde ju i ett vitt hus från början som behövdes målas om och vi visste båda två att det skulle bli grått - i 2 olika nyanser. Vi valde länge, jag skaffade t.o.m. en sån där proffskarta av färger. Men inte 17 gjorde det saken enklare...men man lärde sig iaf om vad och hur och varför när man blandade. Så beställde vi två olika och Rolle började måla - och det blev precis som vi tänkt oss. Alltså då, under den grönskande tiden. Men...sen kom vintern med snö (det var alltså vintrar då för 15 år sen) och det gråa fick en svagt lila ton!? Med åren har vi dock vant oss och tycker att t.o.m. den tonen är OK.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Så spännande och såå snygga tapeter allihopa men min favorit blev Ava Grå. Jag älskar ju som bekant också grått och den tilltalade mig extra mycket. Det där med att hitta rätt grå ton till tapeterna ... oj, det är inte lätt. Minns när vi sprang omkring med en av våra köksluckor till alla tapetaffärer. Ser fram mot kommande inlägg från tapetseringar och målningar :)

    En fin söndag kväll och kommande vecka till dig!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Så många fina det finns att välja bland! Hela tiden dyker nya upp också, förstår din frustration. Synd på de spontanköpta, kan du inte sälja dem på Blocket? Min nu fem år gamla blommiga sovrumstapet som jag visat till leda, är jag fortfarande kär i! Tänk så rädd jag var att den skulle vara för brokig för mig. Glad att jag vågade. Du får helt enkelt använda dig av uteslutningsmetoden. Trist att du måste måla om köksluckorna, men jag förstår fullkomligt. Man kan ju inte gå och reta sig på nåt! Även om det i andras ögon ter sig som ett litet problem. Följ din röda tråd!

    Lycka till, du grejar det!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Jag är lika velig ha ha! Men den första Thistle är helt ljuvlig!! Snygg till grått också...
    Den ska jag bara ha i ett rum!! Lycka till med ditt val av tapeter :)
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!