onsdag 10 februari 2021

Det här med renovering av kök

Nej, jag skall inte igång och renovera mitt kök. Men jag blev inspirerad till ett inlägg, eftersom två av mina favoritbloggar just nu håller på med köksrenoveringar, och jag ser fram emot att följa deras resa, för båda två bor i gamla hus och jag är rätt övertygad om att de båda kommer att renovera på pietetsfulla sätt.  

När jag letade bostad för snart två år sen, tittade jag på äldre lägenheter, eftersom jag inte vill bo i något nyproducerat, det är inte jag helt enkelt. Och jag hade gärna sett att köket var i originalskick. Jag drömde om ett platsbyggt funkiskök från 40-50-talet, med släta luckor, kanske sluttande överskåp, snäpphandtag...och så kunde jag piffa upp det med fina tapeter. 

Typ ett sånt här... (bild från Pinterest)

Men sådana kök blir tyvärr mer och mer ovanliga, eftersom alla verkar slänga ut dem, och istället sätta in moderna fabriksproducerade varianter, typ Ikea... Och mycket riktigt så var det just ett Ikea-kök som fanns i den lägenheten jag till slut köpte. 😏 

Nu skall jag inte klaga, köket är inte i supermodern stil, som jag hade haft jättesvårt för... Utan det är lite gammeldags känsla ändå, även om det nu inte är ett funkiskök. 


Och porslinshon gör ju ändå att det ser lite lantligt ut. Kaklet gillar jag, men den svarta bänkskivan hade jag aldrig valt själv. Nåväl, det här köket är inget jag kommer att slänga ut i första taget, det är bara fyra år gammalt och ännu fräscht. Och efter att jag fräschade upp luckorna med lite vit färg så gillar jag det faktiskt. 

Men OM jag hade hamnat i en lägenhet där köket skulle renoveras, hade jag nog satt in ett nytt, fast i funkisstil... Det hade passat min lägenhet, eftersom det här huset är byggt på 50-talet. Tänk ett sånt här kök, och så kanske en Smegkyl till det... Drömma går ju! 😏 Bild från Sköna hem. 


Men som sagt, så är inte fallet nu, och mitt nuvarande kök....
 
...är ju faktiskt inte helt olikt det köket vi hade i huset, även om det inte var Ikea utan Marbodal. Och det valde vi ju helt själva, även om det är 20 år sen. Det var riktigt roligt, att få börja helt från grunden. Köket som fanns i huset när vi flyttade dit, var vare sig charmigt eller original, och i väldigt dåligt skick. Så det tog vi bort och planerade köket helt annorlunda, efter konstens alla regler och det är roligt att ha fått gjort det en gång i sitt liv! Här en länk om den renoveringen. 

Och om ni blev nyfikna på vilka bloggar det är som skall renovera kök, så är det Fröken Grön och Underbara Clara

5 kommentarer:

  1. Åhh Jag är också så avis på just deras köksrenoveringar. Men man ska ju inte klaga eller så när man ändå har ett fullt fungerande kök. men drömma är ju aldrig fel. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du följer vår renovering, Gunilla! "Pietetsfullt" är ett stort adjektiv, hihi! Men vi vill absolut lyssna på vad vårt gamla hus har att säga.

    Det gjorde lite ont i mig att riva ut det gamla, men det var tyvärr inte gjort av så bra material som man hade kunnat önska. Nu kommer vi att blanda lite olika tidsepoker, men det blir absolut drag av funkis även hos oss.

    Jag har småsneglat på din fina kökslampa ganska länge. Den skulle kunna få bo i mitt nya kök. :-)

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag känner igen mig! Ett orenoverat 40-talskök med snedställda dragluckor... ja! Många kök har jag haft genom åren men aldrig ett sånt. Suck. Men man kan inte få allt. Men drömma... det kan man! Följer både Underbara Clara och Fröken Grön... med spänning.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Jag har fortfarande kvar mitt hus i Sverige och hyr ut det. Det är byggt i början av 50-talet och jag har kvar originalköket, förutom naturligtvis bytt ut spis och kyl. Gillar den stilen.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Tycker golvet i det "lämnade" huset är vackert. Har lika skåpluckor som du har nu, förstår att du målat i lite färg, tycker de har slitits fort. Hade Marbodal och de var inte slitna. Nej, slänga ut kök gör man inte bara så där. Men jag ser att när det flyttar in nya i husen där jag bor då åker badrum och kök ut. Oftast helt i onödan.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!