onsdag 25 maj 2022

Äntligen trädgårdsgöra

Dags för ett utomhusprojekt! Yeah, det var inte igår! Jag har inte så stor yta att röra mig på numer, men än finns det faktiskt plats att plantera! Och jag har ju inte bara en, utan två små trädgårdar! 😀 En på baksidan, och en på entrésidan. Den sistnämnda är verkligen inte stor, men dock en yta som det kan planteras på!  

Jag har än så länge inte gjort något åt den här sidan alls sedan jag flyttade hit, och här en bild hur det såg ut förra sommaren. Två rosor och lavendel. 

Och sen inte så mycket mer än gräs. Rosorna grävde jag upp och gav bort redan i höstas, för här har jag andra planer, och den befintliga rabatten skall nämligen bort. 

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att vi nu äntligen fått till ett plank mellan mig och grannen. Vi ville avgränsa och skapa rum, och jag ville även ha lite insynsskydd inne i mitt kök, eftersom det passerar folk här utanför. Och jag ville inte påbörja grävandet förrän planket var uppe, för att snickarna inte skulle behöva klafsa omkring i jord/förstöra mina växter. Men nu så! 

Önskelistan för den här plätten ser ut så här: 

  • Ett avskiljande plank mot grannen ✔
  • En rejäl rabatt med perenner, ett träd och kanske en klängväxt mot planket
  • Cykelställ
  • En liten mindre rabatt eller fristående buske 
  • En sittplats 
  • Grusad yta 

Och detta på alltså en yta av 12 kvm. Oj, oj, tänker ni nu, har kvinnan blivit skvatt galen, det är ju sex önskningar på samma gång! Mer än ett Kinderägg ju! Och det går ju faktiskt inte! 

Ja, vi får väl se! Nu är det i alla fall den "rejäla" rabatten påbörjad, med avsvålning av gräsmattan. Allting är relativt, men rabatten upptar väl sisådär en tredjedel av ytan, och det gick åt fyra stycken fyllda lass med skottkärran för att få bort grässvålen, så det får väl ändå anses vara rätt så rejält i sammanhanget. Nu skall här grävas om lite mer, och blandas upp med ny fräsch jord, innan det roliga börjar, planterandet! Vilken tur att det är långledigt nu, en perfekt jobbarvecka på två och en halv dag är nu slut, och det är långhelg! På med trädgårdshandskarna! 

4 kommentarer:

  1. Det kommer bli så himla bra. Du har det där i blodet hur man ska ta vara på ytor och få det estetiskt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Kommer bli så BRA och så kul att följa skapandet av din framsida !
    Lycka till och ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig liten plätt till trädgård! Där kommer du att göra underverk, blommiga såna...
    Vädret är ostadigt så det blir inte så mycket gjort ute. Eller så är jag bara lat, hm...
    Ha en finfin lördag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Om någon kan göra trädgårdsunderverk, så är det väl du! Ser med spänning fram emot att få följa den fortsatta processen och resultatet. :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!