lördag 26 november 2022

Torkade apelsinskivor

Nu är äntligen adventshelgen här, och det är dags att plocka fram julen, det skall blir lite mysigt att pyssla med det. 
I väntan på det fick jag för mig att jag skulle torka apelsinskivor, nu i veckan. Var ju plättlätt, ja inte för att jag trodde det var svårt precis... ;) Bara att skiva apelsiner tunt. 

Lägga dem på en plåt och torka i ugn i några timmar, på ca 75 grader, tills de mörknar. Jag höjde till 100 grader på slutet, för jag tyckte det tog lite för lång tid. De skall ju mörkna lite, då är de klara. Jag vände på dem ett par gånger, men det är kanske inte nödvändigt. 


Så där! Nu har jag inte riktigt bestämt vad jag skall göra med dem, om det blir en girlang, eller om de bara får ligga lite fint på lite olika ställen. 

Nej, dags att sätta igång. Först det lite tråkiga, dammsuga och damma, innan det roliga börjar...! 
Önskar er en fin advent!  

7 kommentarer:

  1. Tog fram mina gamla apelsinskivor igår. De är ju lika fina år efter år. Det har adventats hos mig också. Men mest det gamla vanliga. Älskar advent mest av alla högtider!
    Glad första advent på dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. De tørkede appelsinskivene ser bra ut...vi har også pyntet ferdig og i kveld skinner adventsstjernen for første gang...i morgen skjæres Dresdner Stollen, sammen med familien. Jeg er glad. Kose-tid.
    Jeg ønsker deg en god første advent.

    SvaraRadera
  3. Enkelt och väldigt fint pynt. Själv hoppade jag över dammsugandet idag och bara sopade lite. Kraaam pia

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det blev riktigt fint, har inte provat själv, har de någon doft kvar? Här är det nog mest adventsljusstakarna som kommit fram och en stor stjärna, ljusslinga i trädgården.
    Det andra kommer närmare Jul.
    Ha en fin Advent!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det doftade väldigt gott när de höll på att torka i ugnen! Nu är det väl ingen direkt doft kvar, såvida man inte stoppar näsan i dem, så kan man ännu förnimma apelsindoft!

      Radera
  5. Ja det enkla du vet...alltid det vackraste. Julpyssel är alltid kul :9
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Jag är allergisk mot apelsiner, att äta, men inte beskåda. Därför kommer jag aldrig på tanken att köpa några.
    Fina som dekorationer.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!