tisdag 20 december 2022

Ledstången på plats

Ja, men så var den äntligen på plats, nya ledstången, i gammal klassiskt stil, precis sån som jag alltid har gillat! Lite tillbaka till ursprunget alltså, för en sådan har suttit här förut. En av de få charmiga detaljerna i en sån här 50-talslägenhet. Som förra ägarna hade tagit bort!? Ja, smaken är som baken... 

Jag har ju redan visat förebilder i somras, men jag gillar ju själv före- och efterbilder, så vi kör väl en omgång till nu när allt är klart. Så här såg alltså trappan och väggen ut innan målning.  Ledstången och räcket var i smidesjärn, handgjort av förra ägaren. 

efter

Uppe i hallen, även räcket var handgjort och i samma stil som ledstången. 
Den nya ledstången och räcket kommer från Dala Ledstång och Snickeri (tyvärr inget samarbete, det hade annars varit trevligt...hihi) och där fanns lite olika räcken att välja på. Jag hittade inget som helt passade min smak, men det var inga problem med att kombinera några olika utföranden, så det gjorde jag. Ledstången är i oljad ek, så är även överdelen på räcket. Montering av allt gjorde ett gotländskt företag, Bjärges träförädling. 

Det gamla räcket och stången fick jag sålt på en säljsida på Facebook. Och det var faktiskt flera stycken som var intresserade, det trodde jag ändå inte. Jag menar, hur stor är sannolikheten att alla mått stämmer till exempel? Eller så ville de bara ha järnet, och "smida andra planer" med kanske... vad vet jag?! 


Jag är riktigt nöjd att det inte blev någon fondvägg som jag hade tänkt från början. Nu känns här fräscht, och lugnt. Skall sätta upp lite tavlor så småningom. Skall "bara" hitta något som jag vill ha...;) 


Och därmed kan jag väl lägga renoveringen av övervåningen till handlingarna. En renovering som startade i januari, och som höll på fram juli, och ledstången lät vänta på sig tills nu i december. Men nu är den här, och jag kunde inte varit mer nöjd! Kan man vara lite kär i en ledstång...? I så fall är jag nog det... 

5 kommentarer:

  1. Tänk vilken skillnad det kan bli med andra tapeter, färger och en urfin ledstång. Så coolt att ta till vara 50 talet. Du har verkligen öga för det där extra. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Jag bor i ett 50-talshus och har originalstången kvar, gillar den. Ser väldigt lik ut din, fast min är lackad.
    GOD JUL!

    SvaraRadera
  3. Jaadå! Man kan vara kär i en ledstång! Så snyggt... vilken skillnad, ett sånt lugn. Du kan vara nöjd med din trappförvandlig.
    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Ja men så rackarns snyggt det blev med den där ledstången. Verkligen pricken över i. Och så kul med före- och efterbilder. Det kan man helt enkelt inte få för mycket av. Jag ger dig stående ovationer för slutresultatet. 👍🏻

    SvaraRadera
  5. Oiii! Så fint det ble:-) Klart du kan være litt «nyforelsket»nå.
    Riktig god jul til deg og klem fra Randi

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!