onsdag 9 augusti 2023

Renovering på gång

Jag berättade häromdagen att den här veckan är jobbsemester, pga förestående renovering. Men vad är det jag skall göra för nån renovering då, och varför? Jo, så här är det: 

Jag har en väldigt liten hall. Här ryms ett par krokar för upphängning, samt en byrå och sen var det slut. Inga ytor så här ryms bara en person i taget, om man inte står nästan uppå varandra, då kan man klämma in två personer.  
Dessutom: Så här ser det ut när man öppnar min ytterdörr. Vad möts man av? Jo, man möts av en vägg och en dörr, och alldeles rakt fram, mitt på väggen i ögonhöjd, sitter en elcentral. Hur fult!? Vederbörande som bestämde den platsen har definitivt ingen känsla för Feng shui, som säger att eftersom hallen är det första man möts av är det den plats som sätter tonen för både helhetskänslan och energiflödet i hela hemmet. Hallen är därför mycket viktig och något man behöver lägga lite extra krut på att få trevlig. Och då har alltså någon valt att lägga krutet på en ful elcentral... 


Jag har ändå sedan jag flyttade hit fnulat lite på vad kan man göra? Så här ser min lägenhet ut, på nedre plan. Ni ser den lilla väggsnutten mellan hall och kök? Den har ju alldeles från början förstås varit en hel vägg bort mot kylen, som på senare dagar har öppnats upp. Men man kan ju tänka att hallen först var som ett L, det står ju till och med Kpr där, det står väl för "kapprum" antar jag. Nåväl. Den där väggsnutten gör ingen glad. Den gör att det blir rätt trångt i köket. Jag vet att många i området har tagit bort den helt, men det betyder att köksbordet i princip hamnar precis vid ytterdörren, och problemet med den lilla hallen kvarstår, det blir dessutom värre för var skall jag då ha byrån? (På tal om förkortningar förresten, någon som vet vad står V.F för?) . 

På ritningen ser ni också att det finns ett väldans långt och bra förråd. Och den kan man använda till annat än förråd. Många har byggt badrum i en del av förrådet. Men jag har tänkt så här: 



Bort med lilla väggsnutten till köket helt, samt bort med den biten förrådsvägg som är mot köket. Tada, då blir både kök och hall större! Förrådet blir visserligen mindre men så får det bli. Jag funderade länge på hur jag skulle göra med dörröppningen mellan hall och kök. Eftersom den nya väggen inte följer den delen av förrådsväggen som är kvar, den mot vardagsrummet, så blir det en liten "utbuktning" i förrådet. Öppningen mellan kök och vardagsrum kommer då att bli mindre än den är idag. För att behålla lite av öppenheten behöver jag därför kapa en liten bit av väggen mellan köket och trappan också. Alltså där kylen står idag. Kylen får därför byta plats med skafferiet, som också istället blir ett 40cm-skåp istället 60 cm som det är idag. Inte helt optimalt, mitt skafferi idag är fullt om jag säger så, men i det stora hela tror jag det blir bäst så. Förstår ni min röriga förklaring...;) 

Ett alternativ hade varit att ha öppningen mellan hall och kök liksom asymmetrisk men jag är inte så förtjust i sneda väggar. 

I samband med det här behöver jag också byta golv.  Eftersom väggar rivs och förrådsgolvet dessutom är lägre än övriga golv. Sen är vardagsrumsgolven väldigt slitet, så jag passar därför på att byta alltihop. 

Sen var den där elcentralen kommer att sitta, är inte klart ännu. Jag vill helst ha den inne i garderoben som blir i hallen, så att den inte syns alls, men det var tydligen osäkert om det gick att flytta den så långt. Ja, ja, vi får se var den hamnar. 

Nu -  åter till målningen av golvlister, som firman levererade igår. Hela min nedervåning är full av golvlister. Yeah! 

5 kommentarer:

  1. I like your decisions on removing the wall. I watch a number of home remodeling shows. Like the one from England called Old house new home. Excellent ideas on exactly what to do with your situation. What you are doing is really a better use of space and" visuals". good ideas.

    SvaraRadera
  2. Jag som älskar renoveringar och trix och fix för att få till det som man vill, hejar på och vill se allt du gör och hur det går.
    Ha så kul och njut mellan arbetspassen!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Alltid lika roligt att följa dina renoveringar. Och jag måste säga att jag är full av beundran. Du hittar så bra lösningar. Ska bli spännande att följa vidare. Framför allt, var kommer elcentralen att hamna ...
    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  4. Verkar som om du verkligen tänkt till hur du vill ha det - och det ser bra ut på ritningen! Hur det kommer se ut i verkligheten vet ju bara du, men jag tror att det kommer bli perfekt...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  5. Jobbigt med renoveringar men resultatet är ju det bästa sen och du har alltid fiffiga lösningar!
    Söndag igen! Vart tar helgerna vägen???
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!