måndag 21 juli 2014

En nostalgisk tripp


 
En av helgens utflykter gick till den lilla viken vid S:t Olofsholm, som ligger på norra Gotland. Det blev en dag i nostalgins tecken. Här har jag inte varit på 16 år, men innan dess tillbringade jag många härliga stunder här, eftersom min mamma och hennes man bodde här under 20 somrar, innan hon blev änka och hennes makes son tog över stugan. 

Stugan är nu till salu, och det var ingen där så jag kikade runt lite... Det kändes väldigt vemodigt... det är liksom så mycket mamma, den här platsen. Och hennes man också förstås, som jag stod mycket nära. Här hade vi så mycket roligt tillsammans, här ute umgicks man liksom. Ja, det var ju innan mobilernas tid, men ändå... visst fanns en liten teve men den stod i "finrummet" och användes knappt. Här var vi utomhus mest hela dagarna, spelade boccia, gick ner till viken och badade, eller gick kvällspromenader tillsammans, ibland med kaffekorg. På kvällarna satt vi i köket och spelade kort. Här fanns inte heller vare sig vattentoalett eller rinnande vatten, utan här fick man både diska och borsta tänder utomhus.  

Bild från Hemnet. I det här köket satt vi som sagt och spelade kort! Det är sig likt från förr, det nya jag kan se är väl i så fall mikrovågsugnen, i övrigt är det sig likt! På vedspisen kokade mamma kaffe... så gott med kokkaffe och bondkakor! 


En ros. Troligen fanns den redan här på mammas tid. Har för mig att det fanns malva här vid fönstret men det såg jag inte till några. 

Hej då stugan! 


Ja, det blev visst ett nostalgiskt inlägg. Avslutar med en ros från min trädgård, vad kan passa bättre än rosen Nostalgie. 

7 kommentarer:

  1. Vilken fin liten stuga. Jag förstår att den väcker mycket nostalgi, och fina minnen från många somrar... Vilken skatt att ha dem!
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  2. Vilket mysigt ställe, som håmtat ur en Astrid Lindgren saga. Förstår att det är vemodigt att ta farväl och se huset på hemnet.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Förstår att det kändes i hjärteroten. Man vill ju vara med och välja de nya ägarna.
    Sköna minnen du har.

    Må så gott

    SvaraRadera
  4. DEN stugan VILL jag ha! Min ultimata dröm om en jättesöt stuga! Och jag kan tänka mig att minnena strömmat över dig. Nu är inte jag det allra minsta nostalgisk av mig, jag bor ju mitt emellan mormor och morfars sommarställe och farmors och vårt eget i ett tredje hörn, men då är dom bara hus för mig. Det är jättetråkigt att vara som jag. Men än så länge minns jag ju och det är det allra bästa!
    När man kommenterar och det försvinner, visst blir man trött då, det har gjort så mycket det sista, tycker jag. Så nu, innan jag trycker här nere på Publicera knappen kopierar jag av all smörja jag skrivit om utifall det skulle försvinna......jag är bekväm av naturen!
    Sommarkramar

    SvaraRadera
  5. Vilket helt UNDERBART sommarställe - och vilka HÄRLIGA barndomsminnen du har från stugan och dom somrarna!
    Jag har väldigt lätt att bli sentimental när jag tänker tillbaka på barndomen, så jag försöker undvika det. Men ibland slår minnena till och man kan inte freda sig. Då gråter jag en skvätt - och sen är jag strax lika glad igen. För det är ju så fina minnen.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det är med nostalgi tripper!! Ljuva minnen av en svunnen tid som aldrig tar slut p g a minnena!

    SvaraRadera
  7. Ja att lämna gamla hus med många minnen är inte alltid så lätt (jag vet). Men allt har sin tid som Emils pappa sa och så är det ju. Din ros är helt fantastiskt vacker, ha en fin och garanterat solig dag kram Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!