fredag 17 augusti 2018

Den som väntar på nåt blått

Jag fick en Afrikas blå lilja eller Agapanthus när jag fyllde 50 år, alltså för snart fyra år sen. Den var i blom när jag fick den, men sedan har den tjurat och inte blommat med en endaste blomma. I fjol var det någon som sa att de gillar att stå lite trångt  i sina krukor, så jag tänkte att jag kan väl prova att plantera om den i en mindre kruka. Lättare att hantera vid övervintring blir den ju också, i en nättare kruka. 
Och se, för några veckor sen upptäckte jag att den hade tre stänglar!! Hade inte ens märkt att det växt upp några alls...


Nu har de slagit ut, men av tre stänglar bidde det bara två blommor...det kom visst ett litet ungdomspartaj på vår altan emellan... 😏hm, ja ja, så kan det gå. Men jag är glad ändå, äntligen fick jag se den i blom!

Nu tar jag helg, efter två arbetsdagar är jag helt slut... inte van att klockan ringer 06.30...😏

9 kommentarer:

  1. Vilken lycka :)

    Här har de aldrig velat blomma om trots att de fick det trångt men man borde testa igen för de är bara helt underbara!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Är det så knepet är? Trång kruka?! Har aldrig lyckats med den men detta ska jag prova nästa år...älskar den blomman :)
    Nu tar vi helg - ÄNTLIGEN säger jag bara!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Wow! Min står i en trang krukke, men ingenting skjer :( Enda så varmt det har vært i sommer...
    God helg!

    SvaraRadera
  4. Grattis! Hade en själv för länge sen men även om den stod trångt, efter råd, så blommade den aldrig. Men nu har din kommit igång och du ska se nästa år...

    Vilsam helg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Det er en smuk og enkel blomst.
    Ville ønske den også fandtes i hvid. Men det tror jeg desværre ikke.

    God helg
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Den är så fin, har köpt en i år som blommat helt fantastiskt, men nu hoppas jag att den klarar vintern, vet dock inte riktigt hur jag skall lyckas med det.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  7. Kul! Jag testade en gång med det blev inget. Man känner sig ju lite mallig när det funkar. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  8. Fin blomning men kanske allra roligast att den blommade ändå :) Jag har också lyckats för första gången. Vann en klump förra året och tryckte ner i en kruka. Ganska vårdslöst för jag har verkligen aldrig klarat dem. Hepp - den blommade också i år.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!