måndag 9 augusti 2010

Sommarblommor

Semester och regn ute. Har inget att göra (jo det har jag väl men inget som inte kan  vänta...) så då roade jag mig med att leta igenom alla foton som tagits i sommar.
Och då kom jag på att jag skulle "dokumentera" de sommarblommor jag har haft i år. Mest för min egen skull, men varsågoda, ni andra är välkomna att titta ni med..:o)

detta är taget idag, ni ser hur vått det är.

På framsidan under köksfönstren och på trappan vid entrén har jag haft flitiga lisor, som vanligt får jag väl säga...men jag gillar lisor och det är en skuggplats. Även en fuchia har hängt i en ampel där, jag skriver har hängt då den redan blivit så ful så den förpassats till komposten. Tyvärr, för jag hade tänkt att försöka övervintra den, men blir man ful här hos mig så finns det ingen pardon. Punkt.

Nu kollar vi vad som finns på altanen. I amplarna hänger Million Bells Calibrachoa, som enligt en tidning skall vara självrensande, men det tycker jag inte att den är.


Fuchia på stam, som var så här fin i början av säsongen. Fick sen en downperiod men har massor av knoppar nu igen.


Fuchia, som varit mammas, och som ännu är så fin!

Pelargon, som också varit mammas. Måste försöka övervintra dessa blommor...

Mårbacka
Heliotrop som var så här snygg i början, nu är bladen fläckiga. Vad har jag gjort för fel månne? Antagligen för lite vatten, jag är ju sån jag...

Olivträdet, hur övervintrar jag det månntro?



Och så lite annat smått och gott på altantrappan. Den ljusrosa verbenan har jag varit väldigt nöjd med, så den får det bli fler gånger! Ja, som ni  ser så har jag inga märkvärdiga sorter. Jag är egentligen ingen krukmänniska. Tycker det är jättefint och vill gärna ha dem, men de kräver ju daglig tillsyn med vatten...nej tacka vet jag perenner som kan klara sig några dar....

Avslutar med en liten lisa vid uteplatsen, som en lisa för själen kanske?

9 kommentarer:

  1. Man blir imprignerad :-))))

    Du är duktig ryssan.

    Härliga bilder o trevlig, rolig och fyndig text.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken kanonbra idé!
    Jag gillar ju att byta färger och sorter varje år och då kan det ju vara bra att kunna gå tillbaka till ett speciellt ställe och kontrollera vad exakt det var man hade.
    Dessutom kan man ju skriva några kommentarer om hur dom fungerade, en del har ju faktiskt växt betydligt bättre än andra i år.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder!
    Brukar fota trädgården några gånger varje år, kul att se hur det förändras.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Ja det är en lisa för själen...
    att få gå att plocka och vattna sommar blommor.
    Vad många fina du har.
    annika

    SvaraRadera
  5. mitt olivträd trivs som bara den i mitt ljusa uterum. denna kalla vinter boostade jag med lite extravärme när det kröp ned mot 5 plusgrader.

    SvaraRadera
  6. Så fina krukor.Själv har jag inte haft några iår.
    Jag brukade oxå ha Flitiga Lisa på skuggsidan,de är så tacksamma.
    Kram o tack för vi får se dina krukor.

    SvaraRadera
  7. Det var mycket vacker blomning i krukorna! Fuchsian som förpassats till komposten var jätteläcker! Fina pelargoner.
    Kul ide att dokumentera sommarblommorna, så vet man vad man ska satsa på kommande år! Jag har flera olika krukor där växterna inte blivit vad jag tänkt! Det har varit ett väldans vattnande i krukorna i sommar, med den värme vi haft!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  8. Oj vad fina blommor du har fint vid symaskins bordet//Britt

    SvaraRadera
  9. Trevlig idé, tror jag skall ta och göra ett inlägg om mina krukor också! Just nu är de en väsentlig del av trädgården, då allt börjar vara lite på nedgång där ute i rabatterna! Härliga krukor du har! Mycket fint! Hälsn mimi

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!