lördag 28 maj 2016

Det är nåt med mig och gamla fat..

 
Vad många olika slags fat och koppar vi har nuförtiden, konstaterade mannen häromsistens när han öppnade en av skåpluckorna i köket... hm, ja det råkar ofta slinka med något charmigt gammalt fat eller nån udda kopp, när jag kikar införbi Röda Korset eller Gåvan eller nån liten loppis... Kan liksom inte gå förbi dem, de kostar ju inte så många kronor heller. Det här söta fatet sprang jag på sist, det är av lite större storlek, alldeles lagom som kakfat! 
...mmm, mumsiga Nutellakakor som dottern bakade förra helgen. Så här gjorde hon dem:
2 äggvitor
2,5 dl florsocker
0,5dl mjöl
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl nutella
Vispa äggvitorna med florsockret i ca en minut. Rör ner det andra och klicka ut 12 klickar på en plåt. Grädda i 175 grader i ca 12 minuter.

Kanske nåt att baka till mors dag..? 

8 kommentarer:

  1. Visst är det nåt särskilt med gamla fat... De är ju så sööööta! Det kan till och med vara så att fikat smakar extra bra på ett blommigt fat med vågig kant... jag tror faktiskt att det är så. Kakorna ser gudomliga ut.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. KLart man måste fynda när det bara kostar några kronor.. ;-) Såg i inlägget innan att dina funkia är på väg upp, jag har tänkt köpa ganska många av dessa på framsidan. De är så fina tycker jag, och ett plus att det även kommer blommor på. Hur gör man på hösten, ska man klippa ner då så de växer upp och blir sådär fina som dina sedan när våren kommer? :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  3. Jag dukar alltid med udda fat. Tycker det e roligt att man kan få en diskussion över vad man har för fat. Jag köper oxå mycket på loppisar. Jättetrevligt. Jämfört med alla IKEAfat. /Knatten

    SvaraRadera
  4. Jag älskar porslin och har många udda koppar och fat som jag köpt second hand. Min man undrade om vi behövde så många och det sa jag att jag behövde för en fröjd för ögat. Det blev tyst då,hi,hi!!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Ja, vad är det med gamla 40-talsfat? Just detta påminner mig om en hel servis som fanns i en sommarstuga jag köpte en gång. Så härligt det var att använda dem! När jag sålde stugan fick de vara kvar, de hörde ihop på nåt sätt. Hoppas de är lika älskade idag.

    Ha en fin mors dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Haha! Rolig kommentar av mannen din, han ser i alla fall! Inta alla karlar som gör det. Min gör det, självklart, mmmm, precis. Jodå. Ibland, så, när jag minst anar det!
    Vilka söta fat, jag tänker sommar, syrenberså, kaffekalas och så dom faten!
    Din grand finale var magnifik! Så många stora fina fantastiska växter! Det är underbart nu, det är det! Kanske inte här, kuling, grågrått och regn, men det är ändå en underbar tid!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Det är kanske tur att man inte dricker kaffe, då hade väl skåpen varit fulla med koppar och fat. Jag älskar ju "grejor"!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Ja det är något visst med fat...bra som rekvisita också :)
    Mumsiga kakor, ska testa dessa!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!