tisdag 13 februari 2018

Bullarnas Bulle!

Fettisdagen idag, och det är dags för årets godaste bulle.  Eller den får väl ha delad första plats med lussebullen, som också är en stor favorit för mig. Jag har inte provat lussesemlebulle och det tänker jag nog inte göra heller, nej, var sak har sin tid, och nu har semlan sin! 
Bakade lite mindre bullar denna gång, efter Roy Fares recept. Blev goda och lite snyggare än de jag har gjort förut, så dessa kommer jag nog att göra i fortsättningen också. Skriver receptet här med, mest för min egen skull. 

Fördeg
2 dl mjölk
260 g vetemjöl (4 dl) 
25 g jäst
Vetedeg
160 g vetemjöl (3 dl)
1 ägg
½ tsk salt
1 msk kardemumma
100 g rumstempererat smör
1 dl socker

Gör först fördegen genom att blanda fingerljummen mjölk med mjöl och jäst i en hushållsmaskin tills det gått ihop till en deg och låt den sedan vila i 15 minuter. 
Blanda sen i resterande ingredienser i fördegen och låt det gå i maskinen i ca 7 minuter tills degen känns elastisk. Baka sen ut bullarna direkt, jag gjorde lite mindre så det blev 20 stycken, men grundreceptet säger 14 stycken. Låt dem sedan jäsa i ca 1,5 - 2 timmar under bakduk. Grädda i 210 grader i ca -10 minuter. 

3 kommentarer:

  1. Håller med dig. Var sak har sin tid och jag förstår inte varför man ska hålla på och göra saker till annat hela tiden. Men det är väl en annan som är gammalmodig, kan jag tro, haha.
    Din semla ser god ut i alla fall. Jag har fuskat och köpt i butik istället, men det får väl duga den här gången.
    Ha det så gott.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  2. Håller med! Här blir det bara äkta semlor med kardemumma, så det så. Bakar en omgång just nu, snart dags att skjutsa in plåtarna i ugnen. Mums!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. En av dina skulle jag gärna vilja ha, annars är jag ingen semmelälskare alls!

    Hjärta till dig idag, Gunilla!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!