onsdag 14 februari 2018

En ♥ kaka


En bukett tulpaner och en smaskig kaka till kaffet får man väl unna sig en sån här dag, även fast det var semmeldagen igår... 😏Jag bakade en sockerkaka med chokladglasyr ovanpå, den glasyren brukade min mamma göra rätt ofta, jag strödde kokos över också men det behöver man ju förstås inte. Här kommer receptet: 
Sockerkaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kallt vatten

Chokladglasyr
50 g smör
50 g socker
1 msk mjöl
2 tsk kakao
3/4 msk mjölk

Vispa ägg och socker pösigt, blanda i det torra och vattnet, grädda i en form i 175 grader i ca 30 minuter. Till glasyren smälter man smöret och blandar i resten. Ge det ett uppkok under omrörning. Bred sedan över krämen på den färdiga kakan. 

Önskar er en fin alla ♥ dag! 

6 kommentarer:

  1. Mums vilken god kaka.
    Ha en fin alla hjärtanskväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Skickar dig ett litet hjärta en dag för sent :) En kaka, kaffe och så lite blommor på det sitter aldrig fel...den ska jag baka i helgen, mums!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker hjärtlig kaka!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Glömde att tala om att jag har inget Instagram-konto så du kanske kan visa en kattbild nån gång ibland i alla fall!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Den såg smaskig ut.
    Ha en riktigt fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!