måndag 2 juli 2018

Idag firar vi Rosens dag!

Idag firar vi Rosen på dess alldeles egna dag. Ingen av de 10 rosorna som är nominerade till Årets ros i år, är bekanta för mig, men det finns ju så otroligt många sorter i rossläktet! Av mig får ni en kavalkad av de som börjat blomma hemma hos mig: 

En av de första som slagit ut i Rosenrabatten är vackra och ljuvligt doftande Wollerton Old Hall

I samma rabatt Alchymist, som också smugit igång lite försiktigt. 

Nostalgie Härlig färg och friskt bladverk! 

Imperial Palace
Louise Bugnet

Astrid Lindgren

Ljuvliga och rikligt blommande Queen of Sweden. (var en av de nominerade rosorna till Årets ros 2014)

Som en marsipanros Wisley 2008
...ser ut så här när den slår ut. 

Godaste doften på Jubilée Celebration. 


Ghislaine de Feligonde drar till sig humlor! (vinnare av Årets ros 2015) 

Så gör även Lykkefund, som tyvärr börjar blomma av, om ett par dagar kommer den att börja "snöa" ner hela den här sidan av trädgården.  

Avslutar med vackra Constance Spry, som inte bara börjat slå ut, utan denna är den sista blomman på busken som slagit ut, om ett par dagar är hela busken bara grön... (nominerad till årets ros 2015)
Bedagad charm, men charm ändå... 

6 kommentarer:

  1. Underbar roskavalkad,blev lite sugen på Jubilée Celebration,Wisley o Queen of sweden,de finns inte i min trädgård.

    Kram Marianne

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj så vackert! Njuter av alla dina skönheter.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Flera jag kände igen och gillar. Men rosen med bästa doften var en nyhet för mig :) 'Wollerton Old Hall' skulle jag gärna villa pröva i framtiden.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Väldigt vackra bilder på otroligt vackra rosor! Den enda av dom jag har är Alchymist som blommar för fullt just nu - och som tydligen är väldigt tålig för det är den klängros som klarat sig bäst under åren. I år är det annars rosbusken Rapsody in Blue som varit och är bäst. Både växt till sig och har massor av blommor.
    Man får tacka för länken till "Ärets Ros" som jag bara skummat igenom ännu, men så fort jag får lite tid över ska jag in där och botanisera. Tack!!
    KRAM/susie

    SvaraRadera
  5. HEJ
    vackra rosor, men hur får du dem att blomma så vackert, gödsel mm, tipsa mig gärna, mina vill liksom inte växa till sig. ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för att du kikar in hos mig! Jag får snickra ihop ett inlägg om rosskötsel tror jag, tack för tipset! ;)
      Hälsningar Gunilla

      Radera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!