onsdag 2 januari 2019

Året som gick - 2018

januari

Januari började med att jag funderade på vart jag skulle ha mitt fårskinn som jag fick i julklapp, och jag la det här på badrumsgolvet på prov. Och där ligger det kvar ännu, skönt om fötterna för både mig och katterna, som gillar att ligga här medan jag gör mig i ordning. Ibland blir det trångt i mitt lilla badrum! 

Jag städade bort julen i början av januari, men lät några saker vara kvar till tjugondedag Knut, innan även det togs bort.

Sen kom tulpanerna in!


I mitten av januari blev det vinter och kallt.

februari

Jag upptäcker att nejlikor är rätt vackra, ja sent skall syndaren vakna...😏

Semlor är gott, det har jag vetat länge!


Det snöade rejält, och på sportlovet var det riktigt sportlovsväder med massor av snö!



Roger Rabbis såg vi till i trädgården nästan dagligen (sen försvann han framåt vårkanten, men han var faktiskt tillbaka här dagen innan nyårsafton! Sen om det verkligen är han kan man ju förstås inte säga säkert... 😏).

Vi avslutade februari med chokladfrossa på äldsta dotterns födelsedag.
mars

I mars fortsätter förstås tulpanerna att glädja mig.



Jag och mina systrar åkte till Stockholm, och äntligen fick jag komma till Zetas trädgård, som jag velat så länge.


Sen bar det av till Uppsala och bakmässan "Alla älskar hembakat".

Påsken låg i slutet på mars.

april

Ännu lite påskigt i början av april, med snödroppar från trädgården.

Snön försvann i början av april och jag insåg att jag hade en trädgård, som legat där under och gömt sig...! Blir alltid lika förvånad på nåt sätt, jag glömmer nästan att jag är trädgårdsintresserad på vintern..😏
Det var trädgårdsmässa på Visby Strand, där bland annat John Taylor föreläste om hur vi får en vackrare trädgård. 



I mitten av april föll jag för denna skönhet när jag såg en annons på Facebook, så det blev en tur till Nynäshamn, och så kom Elsa in i mitt liv. Det bästa jag gjorde 2018 tror jag, så underbar hon är! 


Jag däckade i en dunderförkylning mot slutet av april, lagom till mannens årsdag, men ett fikabord lyckades jag få fram ändå. 

När jag kom på benen igen, insåg jag att våren hade kommit igång på riktigt! 
maj

Sen kom då sköna maj, med ljuvlig vitsippsskog, bästa tiden! 

Och Stina är med mig på morgonpromenaderna, bästa sällskapet! 

Konfirmation för min minsta, väldigt vackert och stämningsfullt i Domkyrkan! Duktiga ungdomar, och konfirmationerna är ju lite annorlunda nuförtiden, med lite mer lättsamma inslag som sång och skådespel av ungdomarna själva!
Fikakalas efter konfirmationen. 

2018 var året då det var mycket av allt när det gäller blommor och frukt.  Det inleddes med väldigt många magnoliablommor! 


Och körsbärsträdet här vid altanen, var översållat av vackra vita blommor !

Så även äppelträdet!

Nysatta tulpaner tittade upp, och jag blev lite överraskad av färgerna. 

Trodde alla skulle gå i rosa men det blev visst en skön mix-blandning istället. 


Den kinesiska buskpionen hade säkert över 50 blommor, rekord! Tyvärr blommade den över fortare än vanligt, på grund av värmen! Hela maj var ju så varm (och tja, det vet vi ju nu, att hela sommaren blev minst sagt varm... 😅) 


Jag njöt av min trädgård! 

Och det här trädet, älsk på det! 

Och dessa tulpaner, får aldrig nog av dem! 

Som sagt, jag njöt! 

Maj avslutades med ett par sköna stolar i morsdagspresent. Skrev att jag skulle sitta här och njuta, och det gjorde jag med, hela sommaren. Många sköna kvällar satt jag här, för det gick ju inte att vara inomhus... 
juni

Värmen fortsatte, och i början av juni var jag bara tacksam för det, för min äldsta dotter tog ju studenten. Alla festliga dagar - mösspåtagning, balen, studentdagen och studentmottagningen, hade strålande vackert väder och varmt och skönt! Inget att klaga på, möjligen att syrenerna var utblommade för länge sen... 



Glädje! 

Vi föräldrar ordnade en (champagne-) frukost åt ungdomarna. 

Sen bakade jag tårtor till studentmottagningen, som hon firade tillsammans med sina kusiner. 

Constance Spry började blomma tidigare än vanligt, och blommade även över snabbare, på grund av värmen. 

Så även alla pioner...



Några av pionerna jag flyttade hösten innan, blommade redan.

Försökte stanna tiden lite, men det är ju lite svårt....


Vissa projekt tar längre tid än andra, detta var ett sådant, men i juni 2018 kunde jag äntligen hänga tvätt under lite mer ståndsmässiga former...😆

Rabatten runt om, hade jag som tur var påbörjat några år tidigare, så den blommade fint!
Jag hade tidig semester, som vanligt.


Jag gick ur min komfortzone, och hade Öppen trädgård för första gången! Pirrigt men roligt!

Gräsmattan höll sig faktiskt rätt grön länge, tack vare mina stora skuggande träd! Som var en gåva denna varma sommar! 


Sen blev det midsommar med jordgubbstårta.

Andra halvan av 2018 får ni i morgon!

2 kommentarer:

  1. Precis vad jag behövde denna morgon! En härlig kavalkad av fina bilder :) Ja din trädgård är ju något det vanliga, så ljuvlig! Du borde göra en trädgårdsbok med bra tips och vackra bilder - sätt igång på en gång :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Håller med - en härlig kavalkad! Inte minst av läckra bakverk något jag verkligen beundrar dig för kanske för jag själv tycker det är så tråkigt.

    God fortsättning! Kram, Carina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!